Margaryny są to roślinne odpowiedniki tłuszczów do smarowania pieczywa. Doceniamy te produkty za to, że mimo iż składają się głównie ze zdrowych, płynnych tłuszczów roślinnych, to mają stałą konsystencję i świetnie nadają się do smarowania pieczywa. Wielu producentów także dodatkowo uatrakcyjnia margaryny, dodając do nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe, składniki mineralne czy fitosterole. Jaką wartością odżywczą charakteryzują się margaryny obecnie dostępne na rynku? Czy są zdrowe i czy warto je jeść?

Margaryna roślinna – kalorie i wartość odżywcza

Wartość odżywcza margaryn, a więc ilość dostarczanych przez nie kalorii, a także białka, tłuszczów i węglowodanów, zależy od rodzaju i składu danego produktu. Margaryny ogółem są przede wszystkim źródłem tłuszczów, które w przeważającej ilości powinny stanowić tłuszcze roślinne. Poza tym margaryny zawierają śladowe ilości węglowodanów i białek. Margaryny są także źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak: witamina A, E i D.

Wartość odżywcza margaryny roślinnej*

ProduktEnergia TłuszczWęglowodany Białko
Margaryna roślinna530 – 540 kcal (większość) lub o niższym udziale tłuszczu 340 – 350 kcalok. 60 g (większość), a dla tych o niższej zawartości tłuszczu 39 – 45 g0 – 0,5 g0 – 0,5 g


Czy margaryna bezmleczna jest zdrowa?

Czy margaryna bezmleczna jest zdrowa?

Margaryna bezmleczna to mieszanina tłuszczów pochodzenia roślinnego, które dzięki odpowiednim procesom estryfikacji, z konsystencji płynnej zostały zmienione w konsystencję stałą. Taki produkt, jeśli jest oznaczony logo np. “odpowiednie dla wegan”,  nie powinien zawierać, żadnych składników, które są pochodzenia zwierzęcego, powinna to być margaryna wegańska. Taka w swoim składzie zawiera zazwyczaj oleje roślinne, witaminy A i D, emulgatory, barwniki i sól.

Margaryna w wersji bezmlecznej może zatem stanowić zamiennik klasycznych produktów do smarowania pieczywa – masła i margaryny u osób przestrzegających zasad diety wegańskiej. Dzięki temu, że nie zawiera produktów pochodzenia zwierzęcego, a dostarcza witamin A i D, a także zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, stanowi doskonałe źródło tych składników odżywczych w diecie. Natomiast margaryna bezmleczna, ale niewegańska, jest alternatywą dla osób, które mają alergię na białko mleka krowiego lub silną nietolerancję laktozy.

Polecamy artykuł do czytania: Jak powstaje margaryna?

Optima Cardio

Dlaczego warto jeść margarynę roślinną?

Dlaczego warto jeść margarynę roślinną?

Jak wskazują dietetycy i lekarze, nasza dieta powinna zmierzać w kierunku diety roślinnej . I to nie tylko dlatego, że taki model żywienia jest bardziej ekologiczny, ale także dlatego, że przynosi nam to liczne korzyści zdrowotne. Jak wskazują badania, przestrzeganie diety roślinnej jest związane z niższym ryzykiem wielu chorób cywilizacyjnych takich jak:

  • choroby układu krążenia;
  • cukrzyca.

Spożywanie margaryna roślinnych idealnie wpisuje się w koncepcję diety wegetariańskiej, a w niektórych przypadkach (po odpowiednim wybraniu rodzaju margaryny) nawet wegańskiej. Jakie jeszcze korzyści przynosi spożywanie margaryny roślinnej?

  • Roślinne tłuszcze do smarowania pieczywa są obowiązkowo wzbogacane w witaminy A i D, dzięki czemu stanowią ich ważne źródło w diecie.
  • Margaryny roślinne, dzięki temu, że składają się w znacznej części z tłuszczów roślinnych, dostarczają jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają zbyt wysoki poziom złego cholesterolu (cholesterol LDL) i zmniejszają ryzyko ostrych epizodów naczyniowych takich jak udar mózgu czy zawał serca.
  • W margarynach roślinnych znajdziemy także witaminę E, która jako naturalny przeciwutleniacz, neutralizuje wolne rodniki tlenowe. Obecność tej witaminy opóźnia proces starzenia się komórek i spowalnia rozwój miażdżycy.
  • Na rynku dostępne są margaryny roślinne funkcjonalne, czyli takie, które oprócz wyżej wymienionych, dostarczają także innych, cennych składników np. składników mineralnych takich jak wapń czy potas lub fitosteroli roślinnych. Obecność właśnie tych dodatkowych składników pozwala na osiągnięcie dodatkowych korzyści zdrowotnych.

Dodatkowo polecamy do czytania: Tłuszcze w diecie wegańskiej

Masło roślinne a margaryna roślinna

Zatem, skoro mamy już margarynę w pełni roślinną to, czym jest masło roślinne? Wiemy przecież, że masło to powinien być produkt opierający się na tłuszczach zwierzęcych.

Masło roślinne a margaryna roślinna

Inaczej jest jednak w przypadku masła roślinnego. Na stronie producenta możemy przeczytać, że jest to margaryna o zawartości tłuszczu 80%. Produkt ten, podobnie jak klasyczna margaryna roślinna, stanowi źródło witamin takich jak: witamina A, E i D, a także cennych, nienasyconych kwasów tłuszczowych roślinnego pochodzenia. Co więcej, masło roślinne podobnie jak margaryna nie zawiera cholesterolu.

Czytaj więcej na temat masła: Czy masło jest zdrowe? Jakie masło wybrać?

Podsumowując, warto podkreślić, że margaryny roślinne są wartościowym produktem w diecie. Ich wartość odżywcza, a także zawartość wybranych składników odżywczych zależy od rodzaju margaryny. Jednakże niezależnie od rodzaju, margaryny ogółem są źródłem witamin (A, D, E) i nienasyconych kwasów tłuszczowych typowych dla produktów roślinnych. Natomiast odpowiednio dobrane pod względem rodzaju mogą pomóc dostarczyć innych, deficytowych składników w diecie czy także przestrzegać zasad diety bezmlecznej, wegetariańskiej lub wegańskiej.

*Opracowano na podstawie przeglądu rynku. Dane z 02.03.2020.

Bibliografia

  1. H. Kunachowicz i wsp. Tabele składu i wartości odżywczej żywności. PZWL 2017.
  2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 września 2010 r. w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności. Dziennik Ustaw; 2010, 174, poz. 1184.
  3. H. Mojska. Masło czy margaryna? Czym smarować  pieczywo? Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej 2018. Instytut Żywności i Żywienia.
  4. M. Jarosz i wsp. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Instytut Żywności i Żywienia 2016.
  5. ZT Kruszwica. Produkty. Dostęp online 02.03.2020.
Podsumowanie
Margaryny roślinne - dlaczego warto je jeść?
Tytuł
Margaryny roślinne - dlaczego warto je jeść?
Opis
Margaryny roślinne są wartościowym produktem w diecie. Ich wartość odżywcza, a także zawartość wybranych składników odżywczych zależy od rodzaju margaryny.
Autor
Wydawca
Poznaj się na tłuszczach
Logotyp