Orzechy makadamia to jedne z najtłustszych orzechów, w których 2/3 masy stanowi tłuszcz. Pod tym względem mogą im dorównać jedynie orzechy pecan i orzechy brazylijskie. Większość tłuszczów w orzechach makadamia to  zdrowe jednonienasycone kwasy tłuszczowe, ale o unikalnej kombinacji. Oprócz typowego dla jednonienasyconych kwasów tłuszczowych kwasu oleinowego, zawierają kwas oleopalmitynowy (omega-7). Występuje on w ludzkiej skórze, ale z wiekiem jest go coraz mniej. Dlatego jest stosowany do pielęgnacji skóry. Regeneruje ją odbudowując warstwę lipidową naskórka, przeciwdziała utracie wody, uelastycznia, zmiękcza i wygładza.

Jakie wartości odżywcze kryją w sobie orzechy makadamia?

Orzechy makadamia są jednymi z najtłustszych (75 proc. tłuszczu) i najbardziej kalorycznych orzechów – 100 g dostarcza aż 718 kcal. Podobnie tłuste są orzechy pecan, które w 71 proc. składają się z tłuszczu i dostarczają 690 kcal (w 100 g). Nie wiele mniej tłuszczu zawierają orzechy brazylijskie (67 proc. tłuszczu i 659 kcal w 100 g).

Białko w orzechach makadamia stanowi ok. 8g/100 g a węglowodany 14 g/100 g, błonnik ok. 9 g/100 g. Z witamin znajdziemy w orzechach makadamia wit. A, E, kwas foliowy, wit. B1, B2 i B6, wit. PP i C. Składniki mineralne, których źródłem są orzechy makadamia to wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód  i cynk.

Jak potwierdzają liczne badania, u osób  które regularnie sięgają po orzechy, ryzyko miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych oraz cukrzycy typu 2 jest niższe. Jak widać ze składu, orzechy makadamia zawierają bardzo wiele różnych wartościowych składników odżywczych i same w sobie są bardzo smaczne, przypominają smak orzechów laskowych.  Nie można jednak przesadzać z ilością tych i innych bardzo tłustych orzechów, ze względu na ich kaloryczność. Kilka orzechów dziennie takich orzechów wystarczy aby skorzystać w ich super odżywczych właściwości.

Olej makadamia w kuchni – źródło dobrego smaku, zdrowych  tłuszczów i witaminy E

Najwięcej bo ok. 60% oleju  makadamia stanowią jednonienasycone kwasy tłuszczowe, ok. 12% to nasycone kwasy tłuszczowe (kwas palmitynowy), a wielonienasycone kwasy tłuszczowe ok.1,5%. Olej z orzechów makadamia można wykorzystać w kuchni do np. sałatek warzywnych. Tłoczony na zimno, zachowuje lekko orzechowy smak i zapach. Zawiera także naturalny przeciwutleniacz w postaci witaminy E. Olej o takim składzie jest wskazany w dietach obniżających poziom cholesterolu we krwi, aby zapobiegać rozwojowi miażdżycy i redukować ryzyko chorób układu krążenia.

Olej makadamia naturalnym kosmetykiem

 Jest pozyskiwany poprzez tłoczenie orzechów rośliny Macadamia integrifolia pochodzącej z rejonów Australii , Nowej Zelandii, Afryki i Hawajów. Olej makadamia stosuje się głównie do pielęgnacji skóry suchej, mało elastycznej i zniszczonej. Ale jest on skuteczny także w przypadku skóry podrażnionej przez słońce oraz w leczeniu blizn, wyprysków, łuszczycy i drobnych ran. Jest bardzo popularny jako olej do masażu, zabiegów SPA i aromaterapii. Wspomaga walkę z cellulitem i rozstępami , jeżeli jest regularnie wmasowywany z skórę nóg i pośladków. Ze względu na skład i powinowactwo do ludzkiej skóry, bardzo dobrze się wchłania. Olej makadamia zawiera unikalny kwas oleopalmitynowy (omega-7). Występuje on w ludzkiej skórze, ale z wiekiem jest go coraz mniej. Im starsza skóra tym mniej tego kwasu zawiera , dlatego jest stosowany do pielęgnacji skóry, dzięki czeku można uzupełniać niedobory  wynikające z wieku. Regeneruje  skórę  odbudowując warstwę lipidową naskórka, przeciwdziała utracie wody, uelastycznia, zmiękcza i wygładza,  chroni przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Zawarte  w nim witaminy A i  E jako przeciwutleniacze dodatkowo hamują przedwczesne starzenie się skóry. Jest polecany także do wysuszonych, łamliwych i kruchych włosów. Jedynym olejem tak bogatym w kwas oleopalmitynowy jest olej rokitnikowy.

Naturalne, rafinowane oleje są podstawowymi surowcami wysokiej jakości kosmetyków do pielęgnacji skóry i włosów. Wprowadza się je do kremów, balsamów, maseczek kosmetycznych, płynów kąpielowych. Są składnikami szamponów, odżywek oraz innych środków do pielęgnacji włosów. Można je znaleźć w recepturach pomadek ochronnych do warg, lakierach i zmywaczach do paznokci. Stosuje się je również bezpośrednio na skórę podczas masażu. Stanowią doskonały nośnik dla olejków eterycznych.

 

 

Źródła:

USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Jedzenie orzechów zmniejsza ryzyko zgonu, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,398132,jedzenie-orzechow-zmniejsza-ryzyko-zgonu.html

Orzechowa dieta dobra na cukrzycę, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,383405,orzechowa-dieta-dobra-na-cukrzyce.html
A macadamia nut-rich diet reduces total and LDL-cholesterol in mildly hypercholesterolemic men and women, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18356332