Orzechy może i wyglądają niepozornie, ale kryją w sobie wiele składników odżywczych przydatnych dla organizmu – warto więc dodawać je do posiłków. Mogą być zarówno szybką przekąską, jak i składnikiem wyszukanego dania. Dlaczego powinniśmy jeść ich więcej?

Orzechy stają się coraz bardziej popularne, a dostęp do wielu ich egzotycznych odmian jest łatwiejszy niż kiedykolwiek. W zależności od preferencji smakowych możemy przebierać w orzechach włoskich, laskowych, pistacjowych czy nerkowcach (i nie tylko!). Każdy znajdzie coś dla siebie, więc można śmiało próbować odkryć swoje ulubione smaki. Jednak to, że orzechy są smaczne nie jest ich największą zaletą. Przede wszystkim, zawierają one wiele składników pozytywnie wpływających na  organizm.

Nienasycone kwasy tłuszczowe, których w orzechach jest całe mnóstwo, w istotny sposób wpływają na funkcjonowania ludzkiego organizmu. NNTK z grupy omega-3 przyczyniają się do zahamowania rozwoju miażdżycy, zmniejszają skłonność do tworzenia się zakrzepów i „złego” cholesterolu LDL we krwi. Natomiast te z grupy omega-6 mogą  pomagać w leczeniu cukrzycy i nowotworów, w obniżaniu cholesterolu i hamowaniu rozwoju miażdżycy.[1]

Jeżeli chodzi o zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, to orzechy włoskie nie mają sobie równych. Zawierają najwięcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a ich stosunek kwasów omega-6 do omega-3 wynosi 5:1 – czyli jest bardzo dobry.

 

Spożywanie orzechów ma także wpływ na pracę naszego mózgu. Spozywając je systematycznie możemy długo cieszyć się bystrym umysłem, gdyż następuje opóźnienie procesów starzenia się mózgu. Wszystko za sprawą składników odżywczych, które znajdziemy w orzechach. Oprócz opóźniania procesów starzenia, według badań, orzechy poprawiają funkcje poznawcze i motoryczne.[3] Dlatego jeżeli chcesz zadbać o swój mózg, postaraj się włączyć  je do diety.

Antyoksydanty odgrywają bardzo ważną rolę w organizmie: pomagają zapobiegać powstawaniu stanu zapalnego[4]. Są to związki, które mają właściwości pozwalające chronić tkanki w organizmie przed utlenianiem, które z kolei może doprowadzić do zaburzenia struktury i funkcji tkanek w naszym organizmie.[5] Jest to kolejny ważny powód, dla którego warto sięgać po orzechy. Najważniejszym antyoksydantem w orzechach, zwłaszcza włoskich jest witamina E. Orzechy brazylijskie są bogate w selen, będący również silnym antyoksydantem.

 

 

 

Bibliografia:

  1. Borecka W., Walczak Z., Starzycki M., Orzech włoski (Juglans regia L.) – naturalne źródło prozdrowotnych składników żywności, Nauka Przyr. Technol, 2013, 7, 2
  2. Kulik K., Waszkiewicz-Robak B., Orzechy jadalne jako źródło składników bioaktywnych, [w:], Trendy w żywieniu człowieka, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków 2015
  3. Matwiejuk A., Składniki mineralne (makro- i mikroelementy) i ich znaczenie w żywieniu sportowców, Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku – 2009
  4. Puzanowska-Tarasiewicz H., Kuźmicka L., Tarasiewicz M., Antyoksydanty a reaktywne formy tlenu, BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLIII, 2010, 1
  5. Zdrojewicz Z., Starostecka E., Królikowska N., Kuźnicki P., Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka, Borgis – Medycyna Rodzinna 3/2015