Amerykańskie kulinaria kojarzą się głównie z tłustymi hot dogami, hamburgerami i gotowymi daniami. Jak w takim razie wyglądają tam zalecenia żywieniowe dotyczące spożycia tłuszczów?

W podręczniku, stworzonym przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, znalazły się zalecenia, skierowane zarówno do dzieci jak i dorosłych. Wśród tematów, które zostały poruszone, przeanalizowano także kwestie rodzajów tłuszczu i jego spożycia. Zapoznanie się i stosowanie do przedstawionych zaleceń, ma pomóc dostarczać organizmowi odpowiednią ilość zdrowego pożywienia i ograniczyć problem, z którym borykają się Stany Zjednoczone, czyli otyłość.

Na co uważać?

Przede wszystkim, w podręczniku nakreślono problem z którym zmaga się większość obywateli Stanów Zjednoczonych – czyli zbyt duży udział nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie. Nasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, a ich długotrwałe i zwiększone spożycie (powyżej 10% dziennej energii) może skutkować podwyższonym stężeniem cholesterolu LDL we krwi, co wiąże się z ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i może sprzyjać zachorowaniu na cukrzycę.

Departament Rolnictwa zwrócił też uwagę, że zbyt duże spożycie tłuszczów jest szczególnie niekorzystne dla dzieci, które dostarczając dodatkowe kalorie, nie zapewniają swojemu organizmowi potrzebnych składników odżywczych, a do tego zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia nadwagi.

Specjaliści zwrócili także uwagę na zawartość tłuszczów trans w produktach i podkreślili ich negatywny wpływ na ludzkie zdrowie np. zwiększenie stężenia „złego” cholesterolu LDL we krwi. Zalecono uwagę przy spożywaniu produktów zawierających izomery trans, takich jak:

  • mleko i masło
  • czerwone mięso

Niektóre margaryny kostkowe również zawierają tłuszcze trans. Aby to sprawdzić, należy przyjrzeć się jej składowi. Jeżeli będzie zawierała częściowo uwodornione oleje roślinne – mamy do czynienia z izomerami trans. Warto podkreślić, że w Stanach Zjednoczonych dla częściowo uwodornionych olejów roślinnych wycofano status „GRAS” – czyli Generally Recognized As Safe.

Jakie tłuszcze stosować?

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych stworzył listę produktów, zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe, które są zdrowsze dla organizmu i mają na niego pozytywny wpływ. W podręczniku zaznaczono, że to właśnie nienasycone kwasy tłuszczowe powinny być częściej spożywane.

Tłuszcze stałe vs. płynne oleje roślinne:

Amerykanie zalecają także zastępowanie tłuszczów stałych płynnymi olejami roślinnymi. Wskazówka ta jest istotna szczególnie w przypadku dzieci, które spożywając zbyt dużo tłuszczów stałych dostarczają do organizmu zbędne kalorie, a nie składniki niezbędne dla rozwoju i zdrowia. Z tego powodu powinny jeść mniej pokarmów o wysokiej zawartości tłuszczów stałych lub zastępujących tłuszcze stałe zdrowymi olejami. Jakie tłuszcze zostały zaliczone do kategorii stałych, a jakie do kategorii olejów płynnych?

Tabela[1]:

 

Dlaczego margaryny miękkie zostały zaliczone do olejów roślinnych? Przeczytasz tutaj: https://poznajsienatluszczach.pl/2017/11/09/miekka-margaryna-kubkowa-trzeba-o-niej-wiedziec/)

W jaki sposób zmienić nawyki?

W przywoływanej publikacji przedstawiono porady, które pomogą przestawić się z użycia nadmiernych ilości tłuszczów nasyconych na tłuszcze nienasycone. Wśród nich znalazły się następujące podpunkty:

  1. podczas przygotowania posiłków używaj nienasyconych kwasów tłuszczowych zamiast nasyconych – np. do smarowania pieczywa używaj miękkich margaryn kubkowych zamiast masła
  2. nie używaj produktów, które w swoim składzie zawierają „częściowo uwodornione tłuszcze roślinne” – będzie to oznaczało, że dany produkt zawiera tłuszcze trans
  3. usuwaj tłuszcz z mięsa, które przygotowujesz do spożycia
  4. używaj produktów mlecznych (takich jak sery, jogurty, mleko) o niskiej zawartości tłuszczu lub w wersji light – beztłuszczowej

Bibliografia:

  1. S. Department of Agriculture and U.S. Department of Health and Human Services. Nutrition and Wellness Tips for Young Children: Provider Handbook for the Child and Adult Care Food Program. USDA Food and Nutrition Service, Alexandria, VA, June 2013, s. 41-45

[1] Źródło: https://fns-prod.azureedge.net/sites/default/files/fats.pdf