Masz dość śniadaniowej rutyny? Wypróbuj warzywne pasty kanapkowe – to świetny sposób na pyszny i pożywny dodatek do śniadania. Prócz urozmaicenia naszej diety pasty z cukinii, awokado czy pomidorów mogą stać się dla naszego organizmu źródłem cennych substancji odżywczych w tym nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz błonnika.  Ich samodzielne przygotowanie jest bardzo łatwe i nie zabiera wiele czasu. Na rynku dostępne są także gotowe pasty warzywne, które zawierają wyłącznie naturalne, nieprzetworzone składniki.

 

 

Smaczne i zdrowe domowe smarowidła i pasty kanapkowe

Przygotowując pasty warzywne ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia oraz gust. Suszone pomidory z żurawiną, grillowana cukinia z curry, ciecierzyca z czarnuszką – to tylko kilka przykładów smakowitych kombinacji. Wszystkie pasty łączy to, iż są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych dzięki zastosowaniu w procesie ich produkcji olejów roślinnych np. ze słonecznika, rzepaku czy pestek dyni bądź oliwy z oliwek. Dlaczego nienasycone kwasy tłuszczowe są tak istotne?  Przede wszystkim, mogą pomóc w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu i ograniczać stany zapalne w organizmie. Co więcej, podkreśla się ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie mózgu[1].

Smaczny sposób na warzywa w diecie

Według rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) każdy z na codziennie powinien spożywać przynajmniej 400 g warzyw i owoców. Fakt ten potwierdzają wytyczne Instytutu Żywności i Żywienia. Tymczasem ze statystyk WHO wynika, że Polacy konsumują średnio zaledwie ok. 282 g tych produktów. Jednym ze świetnych sposobów na „przemycenie” do diety pożądanej ilości warzyw jest wprowadzenie do jadłospisu past warzywnych, które stanowią świetną alternatywę wobec standardowej kanapki z szynką, bądź jej znakomite uzupełnienie. Dzięki dodatkom przypraw czy ziół warzywa w postaci smarowidła stają się smacznym i zdrowym dodatkiem, którym łatwo zastąpimy np. ketchup lub musztardę.

Pomysł na zdrową przekąskę

Jak przekonują dietetycy, spożywanie w ciągu dnia wartościowych przekąsek, w których dominują warzywa sprzyja dobremu zdrowiu i zapobiega chorobom, w tym epidemii naszych czasów – otyłości. Jeśli nie mamy pomysłu na smaczny i pełnowartościowy posiłek, warto sięgnąć po warzywne pasty, które w prosty sposób wykonać można samodzielnie (bądź z pomocą dziecka) lub zakupić gotowe. W tym ostatnim przypadku warto upewnić się, iż zawierają tylko naturalne nieprzetworzone warzywa będące źródłem błonnika oraz witamin.

Bezcenny błonnik

Spożycie błonnika ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Błonnik pokarmowy to chemicznie niejednorodne składniki pochodzące z roślin spożywanych przez człowieka. Przeprowadzone do tej pory badania sugerują, że wzrost spożycia błonnika, oprócz poznanych  korzyści fizjologicznych może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób  cywilizacyjnych[2].

Zainspiruj się i przygotuj swoja ulubioną pastę warzywną.

 

 

 

Bibliografia:

[1] Bojarowicz H., Woźniak B., Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę, Probl Hig Epidemiol 2008, 89(4): 471-475

[2] Maciej Bienkiewicz, Ewa Bator, Monika Bronkowska, Błonnik pokarmowy i jego znaczenie w profilaktyce

Zdrowotnej, Probl Hig Epidemiol 2015, 96(1): 57-63