Jak wiadomo sposób odżywiania się ma fundamentalny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu – także mózgu i zachowania jego prawidłowej sprawności intelektualnej. Pamięć i koncentracja to klucz do zdrowego życia. Do tego niezbędne są oczywiście tłuszcze. Dlaczego?

pamięć i koncentracja

Tłuszcze wpływają na pracę mózgu

Mózg pod względem chemicznym zbudowany jest z wody i składników mineralnych, tłuszczów i białek. Tłuszcze stanowią aż 60% masy mózgowej, a jej zdecydowana większość to wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Wspierają one utrzymanie prawidłowych funkcji mózgu, w tym zdolność do odbierania informacji, ale także magazynowania wody i produkcji energii. Z uwagi na to, że mózg nie jest w stanie samodzielnie magazynować tłuszczu, wymaga jego odpowiedniego dostarczenia wraz z dietą.

Swoje znaczenie w funkcjonowaniu mózgu ma także lecytyna, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek nerwowych.

Tłuszcze cholesterol

Co z cholesterolem?

Cholesterol wchodzi w skład błon komórkowych, a także w skład otoczek mielinowych w układzie nerwowym, jest więc niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Organizm jest jednak w stanie wyprodukować odpowiednią ilość cholesterolu samodzielnie, rzadko kiedy jest on wykorzystywany przez mózg ze źródeł pokarmowych, dlatego nie ma potrzeby dostarczania go wraz z dietą. Więcej na temat cholesterolu przeczytasz tutaj.

Jakie tłuszcze ogrywają szczególną rolę w pracy mózgu?

Jakie tłuszcze odgrywają ważną rolę w pracy mózgu?

Dużą rolę w prawidłowej pracy mózgu odgrywają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3: EPA i DHA oraz omega-6: AA czyli kwas  arachidonowy.  Szczególne znaczenie ma kwas DHA, czyli dokozaheksaenowy, któremu przypisuje się znaczącą rolę w rozwoju mózgu i zmysłu wzroku.

W rozwijającym się organizmie mózg zużywa dużą ilość tych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które potrzebne są między innymi w procesie dojrzewania neuronów, czyli rozwoju układu nerwowego, a zatem także w procesie kształtowania się inteligencji. Z tego powodu ważne jest, aby od najmłodszych lat zapewnić dzieciom dietę bogatą w DHA.

Sprawny umysł w każdym wieku

Sprawny umysł w każdym wieku

Kwasy DHA z rodziny omega 3 mają pozytywny wpływ na funkcję ochronną siatkówki, zapobiegają procesom zapalnym oraz wspierają leczenie powstałych uszkodzeń. Z tego powodu ich spożywanie wiąże się z poprawą widzenia, zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. W jednym z badań udowodniono, że dzieci, których dieta była bogata w kwasy DHA i EPA miały lepszą koordynację wzrokowo-ruchową od dzieci, których dieta była uboższa w te kwasy. Dodatkowo u dzieci przyjmujących dietę wzbogaconą zaobserwowano także poprawę ostrości widzenia.

Kwasy tłuszczowe omega 3 i 6 mogą mieć także pozytywny wpływ na problemy, które niosą za sobą takie schorzenia jak dysleksja i ADHD. Naukowcy znaleźli związek pomiędzy wzbogaceniem diety o wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a poprawą wyników w nauce, efektywności oraz tempo czytania. W przypadku badanych z ADHD poprawiała się koncentracja, co również korzystnie wpływało na wyniki szkolne.

Optima Omega 3

 

Spożywanie kwasów omega 3 nie tylko korzystnie wpływa na rozwój młodego układu nerwowego. Ich odpowiednia ilość w diecie dorosłych i seniorów spowalnia procesy demencji i zmniejsza ryzyko otępienia mózgowego. Podejrzewa się, że opóźnia także rozwój choroby Alzheimera.

Źródła tłuszczów dla mózgu

Źródła tłuszczów dla mózgu

Dobrym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych są ryby, orzechy, nasiona, oleje roślinne
i oparte na nich miękkie margaryny kubkowe. Z kolei bogatym źródłem najważniejszych dla mózgu kwasów tłuszczowych DHA będą algi morskie, ryby i owoce morza, a także miękkie margaryny kubkowe z dodatkiem olejku z mikroalg morskich. Natomiast bogatym źródłem lecytyny będą, jaja, orzeszki ziemne, soja czy kiełki roślin.

Przypisy

A. Siuda, B. Achremowicz, Odżywianie mózgu, Psychiatr. Psychol. Klin. 2008 8 (4), p. 178-191

A. Pawełczyk, T. Pawełczyk, J. Rabe-Jabłońska, Egzogenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe mogą poprawiać sprawność wybranych funkcji poznawczych, Psychiatr. Psychol. Klin. 2008 8 (4), s. 180-186.

A. Pawełczyk, T. Pawełczyk, J. Rabe-Jabłońska, Egzogenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe mogą poprawiać sprawność wybranych funkcji poznawczych, Psychiatr. Psychol. Klin. 2008 8 (4), s. 181-187.

A. Pawełczyk, T. Pawełczyk, J. Rabe-Jabłońska, Egzogenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe mogą poprawiać sprawność wybranych funkcji poznawczych, Psychiatr. Psychol. Klin. 2008 8 (4), s. 187-188.

Podsumowanie
Czy tłuszcze wpływają na pamięć i koncentrację?
Tytuł
Czy tłuszcze wpływają na pamięć i koncentrację?
Autor
Wydawca
Poznaj się na tłuszczach
Logotyp