Jak potwierdzają badania[1], spośród dostępnych w Polsce tłuszczowych smarowideł do kanapek, to margaryny kubkowe odznaczają się najwyższą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wybór margaryny to prosty sposób na ich dostarczenie z dietą – szczególnie korzystny dla osób, które nie wyobrażają sobie jadłospisu bez kanapki posmarowanej tłuszczem. Jakie jeszcze argumenty przemawiają za wprowadzeniem margaryn do codziennej diety?

 

Margaryny w codziennej diecie

Do produkcji wysokiej jakości margaryny, wykorzystuje się oleje roślinne tłoczone
z nasion rzepaku czy słonecznika.
Współczesne margaryny mogą zawierać nawet do 80% olejów roślinnych, dzięki czemu charakteryzują się dużą zawartością korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych omega -3 i -6. Zastępowanie w diecie tłuszczów nasyconych tłuszczami nienasyconymi pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Stosowanie margaryny w codziennej diecie – to szansa na urozmaicenie jej o kolejne źródło dobrych kwasów tłuszczowych.

 

Margaryny są cennym źródłem niezbędnych dla człowieka witamin.  Jest w nich zawarta naturalna witamina E, a w niektórych również witamina K pochodzące z olejów roślinnych. Ponadto obowiązkowo wzbogaca się je witaminami A i D. Osoby, które decydują się na zastępowanie w codziennej diecie masła margaryną, nie muszą obawiać się, że jednocześnie wyeliminują z diety także dostępne w nim ilości witamin[2].

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (Więcej…)

 

Margaryny w codziennej diecie – korzystny profil tłuszczowy

Spośród dostępnych w Polsce smarowideł, miękkie margaryny kubkowe charakteryzują się nie tylko najwyższą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych MUFA (jednonienasycone) i PUFA (wielonienasycone), ale praktycznie nie zawierają niekorzystnych dla zdrowia izomerów trans[3]. Obecnie stosowane procesy produkcyjne margaryn polegają na mieszaniu olejów stałych z przeestryfikowanymi, olejami płynnymi. Dzięki czemu współczesne margaryny mogą zawierać nawet do 80% płynnych olejów roślinnych.

Przeestryfikowanie olejów pozwala uzyskać smarowalną konsystencję margaryn i chroni je przed zmianą konfiguracji z cis (korzystnej) do konfiguracji trans (niekorzystnej).

Więcej na ten temat znajdziesz TUTAJ

 

Na sklepowych półkach można znaleźć także margaryny funkcjonalne, wzbogacane w:

 

 

[1] K. Okręglica, H. Mojska, M. Jarosz, A. Jarosz, Skład kwasów tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, “Żywienie człowieka i metabolizm” 2017 nr 1, s. 5-17

[2] Masła nie powinno się jednak eliminować z diety kobiet w ciąży i dzieci do 3-ciego roku życia.

[3] Zawartość izomerów trans w 95% margaryn dostępnych na Polskim rynku  nie przekracza 1% co oznacza się mianem „praktycznie nieobecne” –  K. Okręglica, H. Mojska, M. Jarosz, A. Jarosz, Skład kwasów tłuszczowych,
w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, “Żywienie człowieka i metabolizm” 2017 nr 1, s. 5-17