Jak potwierdzają badania[1], spośród dostępnych w Polsce tłuszczowych smarowideł do kanapek, to margaryny kubkowe odznaczają się najwyższą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wybór margaryny to prosty sposób na ich dostarczenie z dietą – szczególnie korzystny dla osób, które nie wyobrażają sobie jadłospisu bez kanapki posmarowanej tłuszczem. Jakie jeszcze argumenty przemawiają za wprowadzeniem margaryn do codziennej diety?

 

Do produkcji wysokiej jakości margaryny, wykorzystuje się oleje roślinne tłoczone
z nasion rzepaku czy słonecznika.
Współczesne margaryny mogą zawierać nawet do 80% olejów roślinnych, dzięki czemu charakteryzują się dużą zawartością korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych omega -3 i -6. Zastępowanie w diecie tłuszczów nasyconych tłuszczami nienasyconymi pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Stosowanie margaryny w codziennej diecie – to szansa na urozmaicenie jej o kolejne źródło dobrych kwasów tłuszczowych.

 

Margaryny są cennym źródłem niezbędnych dla człowieka witamin.  Jest w nich zawarta naturalna witamina E, a w niektórych również witamina K pochodzące z olejów roślinnych. Ponadto obowiązkowo wzbogaca się je witaminami A i D. Osoby, które decydują się na zastępowanie w codziennej diecie masła margaryną, nie muszą obawiać się, że jednocześnie wyeliminują z diety także dostępne w nim ilości witamin[2].

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (Więcej…)

 

Spośród dostępnych w Polsce smarowideł, miękkie margaryny kubkowe charakteryzują się nie tylko najwyższą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych MUFA (jednonienasycone) i PUFA (wielonienasycone), ale praktycznie nie zawierają niekorzystnych dla zdrowia izomerów trans[3]. Obecnie stosowane procesy produkcyjne margaryn polegają na mieszaniu olejów stałych z przeestryfikowanymi, olejami płynnymi. Dzięki czemu współczesne margaryny mogą zawierać nawet do 80% płynnych olejów roślinnych.

Przeestryfikowanie olejów pozwala uzyskać smarowalną konsystencję margaryn i chroni je przed zmianą konfiguracji z cis (korzystnej) do konfiguracji trans (niekorzystnej).

Więcej na ten temat znajdziesz TUTAJ

 

Na sklepowych półkach można znaleźć także margaryny funkcjonalne, wzbogacane w:

 

 

[1] K. Okręglica, H. Mojska, M. Jarosz, A. Jarosz, Skład kwasów tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, “Żywienie człowieka i metabolizm” 2017 nr 1, s. 5-17

[2] Masła nie powinno się jednak eliminować z diety kobiet w ciąży i dzieci do 3-ciego roku życia.

[3] Zawartość izomerów trans w 95% margaryn dostępnych na Polskim rynku  nie przekracza 1% co oznacza się mianem „praktycznie nieobecne” –  K. Okręglica, H. Mojska, M. Jarosz, A. Jarosz, Skład kwasów tłuszczowych,
w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, “Żywienie człowieka i metabolizm” 2017 nr 1, s. 5-17