Oliwa z oliwek od lat jest stawiana na piedestale jako najlepszy z olejów roślinnych. Jej popularność wynika prawdopodobnie z faktu, że jest ona nieodłączną częścią diety śródziemnomorskiej, uznawanej za wzorzec „idealny” pod względem profilaktyki zdrowotnej. Prawdziwa oliwa z oliwek uważana jest za produkt lepszy od innych olejów roślinnych, także ze względu na zagraniczne pochodzenie oraz stosunkowo wysoką cenę.

Czy dieta śródziemnomorska opiera się na oliwie?

Po części tak, ale nie jest to z pewnością główny powód, dlaczego jest taka zdrowa. Mieszkańcy basenu morza śródziemnego spożywają znacznie więcej owoców morza i ryb, a co za tym idzie, także większe ilości kwasów z rodziny omega-3, niż mieszkańcy środkowej i wschodniej Europy. Europejczycy spożywają muszą więc znacznie bardziej zadbać o to, aby dostarczyć z dietą odpowiednie ilości kwasów omega-3. Warto przypomnieć, że ludzki organizm nie jest w stanie wytworzyć kwasów ich  samodzielnie, dlatego należy dostarczać je z dietą.

Oliwa północy

Olej rzepakowy wydaje się być przy oliwie nieco zbyt pospolity i mało interesujący. Jednak jeśli po bliższemu przyjrzeniu się zawartych w nim kwasów tłuszczowych i innych składników, można być miło zaskoczonym.

Olej rzepakowy ze względu na wysoką, najbardziej zbliżoną do oliwy z oliwek zawartość kwasów jednonienasyconych z rodziny omega-9 – głównie oleinowego – bywa nazywany „oliwą północy”. To określenie nie stawia jednak znaku równości pomiędzy tymi dwoma produktami. Z punktu widzenia potrzeb żywieniowych wynika, że to olej rzepakowy jest produktem o korzystniejszych właściwościach.

Korzystny skład oleju rzepakowego

Znacznie większa ilość kwasów omega-3 oraz ich optymalna proporcja w stosunku do omega-6, a także bardzo niska zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, przesądzają o przewadze oleju rzepakowego nie tylko nad oliwą, ale i nad innymi tłuszczami roślinnymi.

Dla dociekliwych warto wspomnieć, ze olej rzepakowy, poza cennymi kwasami tłuszczowymi, zawiera również naturalne sterole roślinne, które wspomagają układ krążenia oraz 3x więcej witaminy E niż jego siostra oliwa.

Rafinowany olej rzepakowy

To rozwiązanie bardzo dobre do smażenia nie tylko ze względu na wysoki punkt dymienia. Rafinowany olej rzepakowy praktycznie nie różni się pod względem zawartości jednonienasyconych (MUFA) i wielonienansyconych (PUFA) kwasów tłuszczowych i steroli roślinnych[1].  Z tego względu nadaje się zarówno do dan gorących i smażenia, ale także zimnych, sałatek etc.

Rafinowany olej rzepakowy to także lepsze rozwiązanie, dla osób o czułych kubkach smakowych, ponieważ nie posiada specyficznego smaku ani zapachu, który może wpływać na smak przyrządzanych z nim potraw.

Wielu ekspertów twierdzi ze powinniśmy spożywać to w co obfituje natura w naszej szerokości geograficznej, zamiast więc szukać rozwiązań wśród egzotycznych tłuszczów warto może przychylniej zwrócić uwagę na rodzimy rzepak?

olej-rzepakowy

porownanie

 

[1] Wroniak M. 2013: „Studia nad wpływem wybranych czynników na wartość żywieniową, cechy jakościowe w tym stabilność oksydatywną i bezpieczeństwo oleju rzepakowego tłoczonego na zimno”. Rozprawa habilitacyjna, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 140 str. ISBN 978-83-7583-493-2.