Zadaliśmy pytanie: Jak zrobić margarynę w domu? Oto odpowiedź: Smarowidła do pieczywa to produkt chętnie wykorzystywany w polskiej kuchni. Jednym z nich jest margaryna, przygotowywana z olejów i tłuszczów roślinnych. Ten dodatek do kanapek można znaleźć nie tylko na sklepowych półkach, ale przygotować także samodzielnie w domu.


Jak zrobić margarynę?

Przepis na domową margarynę

Margaryny najczęściej produkowane są z oleju rzepakowego lub oleju słonecznikowego. Nie każdy wie, że można ją także przygotować domowym sposobem, na bazie tych tłuszczów.

Jak zrobić margarynę? Składniki

Do przygotowania domowej margaryny potrzebujemy:

Opcjonalnie, chcąc nadać aromat margarynie możemy dodać:

  • 2 łyżeczki soku z cytryny;
  • 1 łyżka posiekanego szczypioru;
  • 1 łyżka posiekanego koperku;
  • 1 łyżka kolendry;
  • 1 ząbek drobno posiekanego czosnku.

Przygotowanie domowej margaryny

W garnku rozpuszczamy tłuszcz kokosowy i przelewamy do metalowej miseczki. Dodajemy olej roślinny i miksujemy mikserem na dużych obrotach lub energicznie ubijamy trzepaczką.

Dodajemy żółtka jaj, mleko, sól i dodatkowe składniki do smaku:

  • zioła;
  • sok z cytryny;
  • czosnek.

Dokładnie mieszamy i odstawiamy na około 10 minut do lodówki.

Dlaczego warto sięgnąć po margarynę?

Według rekomendacji wiodących instytucji żywieniowych  w Polsce i na świecie (IŻŻ, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i Światowa Organizacja Zdrowia), w diecie dorosłych osób dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych powinno być możliwie najniższe (przy odpowiedniej wartości odżywczej diety).

Również w holenderskich Wytycznych Żywieniowych, które zostały opublikowane w kwietniu 2016, w European Journal of Clinical Nutrition pojawiły się rekomendacje dotyczące zwiększania udziału produktów roślinnych w diecie, m.in. miękkich margaryn i olejów roślinnych.

Dzięki korzystnemu profilowi tłuszczowemu, opartemu o nienasycone kwasy tłuszczowe, pozytywnie wpływają one na stężenie cholesterolu w surowicy krwi.

Przypisy

Joint WHO/FAO expert consultation “Diet, Nutrition, and the prevention of chronic diseases”, WHO Technical report series 916, Geneve, 2008

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for fats, including saturated fatty acids, polyunsaturated fatty acids, monounsaturated fatty acids, trans fatty acids, and cholesterol, „EFSA Journal” 8(3),2010, 1461.

Jarosz M. (red. nauk.), Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, IŻŻ, 2012.

 Pachocka L. Spożycie miękkich margaryn zgodne z zaleceniami wiodących instytucji, http://www.wspolczesnadietetyka.pl/nowosci-w-zywnosci/spozycie-miekkich-margaryn-zgodne-z-zaleceniami-wiodacych-instytucji

Podsumowanie
Przygotowujemy domową margarynę
Tytuł
Przygotowujemy domową margarynę
Autor
Wydawca
Poznaj się na tłuszczach
Logotyp