Owoce morza w ostatnich latach cieszą się niesłabnącą popularnością. Uwielbiane przez fanów kuchni francuskiej i uważane za jeden z mocniejszych afrodyzjaków sprzyjają nie tylko smakowym, lecz również miłosnym uniesieniom.

Owoce morza stanowią źródło cennych składników odżywczych, w tym kwasów omega-3, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać. Muszą być one mu dostarczane w odpowiednich proporcjach wraz z pożywieniem.

Owoce morza to źródło zdrowia

Do najpopularniejszych owoców morza należą:

  • Skorupiaki:
    • homary,
    • langusty,
    • kraby,
    • krewetki.
  • Mięczaki:
    • małże,
    • ostrygi,
    • omułki,
    • przegrzebki.

Owoce morza stanowią bogate źródło kwasów wielonienasyconych. Głównie kwasu omega-3, odpowiadającego za wzmacnianie odporności, czynny udział w rozwoju układu nerwowego i zmysłu wzroku. Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) pełnią także kluczową rolę w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych.

Kwas EPA i kwas DHA

Jeden z kwasów omega-3 – kwas EPA pomaga obniżać poziom trójglicerydów i wspiera zwalczanie zakrzepicy, wpływając na obniżenie krzepliwości krwi.

Z kolei bogactwo kwasu DHA sprzyja procesom uczenia się, przeciwdziała nadciśnieniu oraz chorobom serca, a także łagodzi stany zapalne.

Witaminy

Owoce morza są również cennym źródłem witamin z grupy B. Zapewniają one zdrowy i mocny wygląd paznokci, skóry i włosów. Oddziałowują na układ nerwowy i zmniejszających podatność na depresję.

Owoce morza są również źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E. Stanowią także doskonałe źródło składników mineralnych:

  • fluoru,
  • fosforu,
  • miedzi,
  • selenu,
  • jodu – wykorzystywanego między innymi do wspomagania prawidłowego funkcjonowania tarczycy i przebiegu procesów metabolicznych.

Owoce morza

 

Owoce morza – na co zwracać uwagę

Pomimo swoich właściwości odżywczych owoce morza nie są wskazane dla wszystkich.

Ciąża a owoce morza

Kobiety w ciąży, dzieci, osoby cierpiące na dnę moczanową oraz będące na diecie niskosodowej powinny spożywać je w ograniczonej ilości, a najlepiej w ogóle wyeliminować ze swojej diety.

Związane jest to m.in. z możliwą zawartością w owocach morza rtęci, która u kobiet ciężarnych wywołać może uszkodzenie błon biologicznych oraz zwiększać podatność na zakażenia bakteryjne.
 
żywe owoce morza
 
Zawartość w owocach morza puryny z kolei może u osób z dną moczanową dodatkowo wpływać na podwyższenie poziomu kwasu moczowego we krwi.

Dlatego tak ważne przy wyborze owoców morza odgrywa ich jakość. Ze względu na możliwą zawartość w nich metali ciężkich należy kupować te pochodzące ze sprawdzonych źródeł, mrożone lub w zalewach konserwowych.

 

Ocena artykułu przez czytelników

Tytuł: Owoce morza – źródło omega-3
Data publikacji artykułu: 03-02-2017.

Oceny artykułu: 5.0/5 według 8 czytelników.