Pierwsza pisemna wzmianka o kanapce pojawiła się 250 lat temu, choć historia kanapki sięga jeszcze dawniejszych czasów. Kanapka komponowana na wiele sposobów. Jest jednym z ulubionych i najbardziej popularnych posiłków, który możemy wzbogacić o zdrowe tłuszcze.

skąd wzięła się kanapka

Skąd się wzięła kanapka?

Już w średniowieczu używano grubych, czerstwych bloków chleba, na których układano kawałki mięs i warzyw.

Jednak kanapka w formie najbardziej zbliżonej do obecnej, to zasługa Johna Montagu, czwartego hrabiego Sandwicha, żyjącego w XVIII w.

Historia i wynalazca

Hrabia nie chcąc odrywać się od gry w karty, poprosił służącego o podanie wołowiny włożonej między dwie kromki chleba. Dzięki ctakiemu rozwiązaniu mógł zaspokoić głód, nie brudząc kart.

Choć w czasach hrabiego jadanie palcami było kardynalnym naruszeniem etykiety. Jednak jego status społeczny i pełniona funkcja sekretarza stanu, pozwoliła szybko upowszechnić się nowemu wynalazkowi. Głownie dlatego, że także inni gentlemani z elitarnego klubu zaczęli zamawiać taką przekąskę.

Od tytułu hrabiego pochodzi angielska, rozpoznawana na całym świecie nazwa tego posiłku.

 

co na kanapki

Kanapki z serem i wędliną?

W książce kulinarnej Elisabeth Leslie, która trafiła na amerykański rynek w osiemdziesiąt lat po wynalazku hrabiego Sandwicha, pojawia się kanapka z wędliną i serem. Do tej pory, kanapka z serem to jeden z najpopularniejszych zestawów.

Powstają też nowatorskie wariacje kanapek:

  • kanapki z łososiem i awokado,
  • kanapki z jajkiem i tuńczykiem,
  • kanapki z szynką lub kurczakiem.

Na kanapkę często kładziemy też warzywa:

  • pomidory,
  • paprykę,
  • ogórki
  • sałatę.

Warto pomyśleć o kanapkach z awokado.

Komponując zdrową kanapkę warto pamiętać o dobrym smarowidle. Dzięki niemu, kanapka jest nie tylko smaczniejsza i łatwiejsza do zjedzenia. W tłuszczu rozpuszczają się cenne witaminy A, D, E i K, zawarte na przykład w warzywach.

Czym smarować kanapki?

Obecnie do dyspozycji mamy różne smarowidła. Co ciekawe większość z nas nie czuje różnicy w smaku tych najpopularniejszych – margaryny i masła – podanych  na kanapkach.

Potwierdziły to wyniki badania Blind Test.

 

smak kanapki

Kanapki a spożycie tłuszczów

Rekomendacje żywieniowców odnośnie tłuszczów w diecie dorosłego człowieka, mówią o konieczności ograniczenia spożycia tłuszczów zwierzęcych. Rekomendują również zwiększenie spożycia tłuszczów roślinnych.

W krajach basenu morza śródziemnego nie smaruje się pieczywa a moczy się je w oliwie. W krajach gdzie taka praktyka jest niepopularna, ludzie są przyzwyczajeni do smarowania. Ciężko jest namówić społeczeństwo na nawyk z diety śródziemnomorskiej.

Dlatego margaryna – „tłuszcz roślinny do smarowania”  jest dobrym kompromisem pomiędzy zdrowiem i “smarowaniem”.

Wysokiej jakości margaryny

W diecie dorosłych wiodące instytucje żywieniowe w Polsce i Europie rekomendują wysokiej jakości miękkie margaryny. Margaryny te są źródłem korzystnych dla zdrowia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych[1], w tym m.in. korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych omega-3.

Osobom z podwyższonym poziomem cholesterolu zaleca się prozdrowotne margaryny ze sterolami i stanolami roślinnymi.

Masło wskazuje się w diecie dzieci do 3 roku życia, osób starszych i w podeszłym wieku. Czyli u osób u których wydzielanie soków trawiennych i zawartość w nich enzymów trawiennych jest relatywnie mniejsza. Rekomenduje się również w stanach chorobowych przebiegających z upośledzeniem wchłaniania tłuszczu.

 

Własne smarowidło

Własne smarowidło?

Dobrym pomysłem jest też przygotowanie własnego smarowidła. Może to być na przykład pasta z awokado. Może to być również domowa margaryna. Aby uzyskać margarynę w warunkach domowych wystarczy zmieszać w odpowiednich proporcjach olej roślinny (np. olej rzepakowy), olej kokosowy, żółtko jaja i ulubione przyprawy.

Jak przygotować domową margarynę?

Zdrowe tłuszcze i inne składniki odżywcze dostarczymy także, kładąc na kanapkę:

  • awokado w kawałkach,
  • plaster łososia,
  • posypując kanapkę siekanymi orzechami.

Jeśli lubimy wędlinę, możemy samodzielnie upiec mięso. Bez nadmiaru soli, konserwantów i dużej ilości tłuszczu.

Przygotowana na bazie pełnoziarnistego lub ciemnego pieczywa, posmarowana zdrowym smarowidłem i pełna ulubionych składników kanapka, może być pełnowartościowym posiłkiem, nie tylko na śniadanie.

 

Przypisy

[1] http://www.izz.waw.pl/pl/component/content/article/3-aktualnoci/aktualnoci/544-zapraszamy-na-konferencje-o-roli-tluszczow-w-zywieniu-czlowieka

 

Ocena artykułu przez czytelników

Tytuł: Historia kanapki
Data publikacji artykułu: 23-01-2017.

Oceny artykułu: 5.0/5 według 9 czytelników.