Świąteczne gotowanie nie może obejść się bez tłuszczów, jednak nie należy się ich obawiać. Mądrze dobierane i stosowane w odpowiednich proporcjach, przysłużą się naszemu zdrowiu i dodadzą smaku bożonarodzeniowym daniom. Zobacz, jak na 10 różnych sposobów możesz wykorzystać dobre tłuszcze w świątecznej kuchni i nie tylko.

 Upiecz świąteczne pierniczki

Samodzielnie przygotowane ciasteczka będą smakować dużo lepiej niż kupione w sklepie. Będziemy mieć też gwarancję, że są przygotowane na bazie zdrowych tłuszczów, które sami wybierzemy i nie będą zawierać kwasów tłuszczowych trans. Piekąc bożonarodzeniowe pierniczki warto przygotować je na bazie wysokiej jakości margaryny lub oleju roślinnego, dzięki czemu zyskają na lekkości.

Przygotuj formę na ciasto

Zapach domowego, piekącego się ciasta to jeden z elementów budujących świąteczną atmosferę. Aby ciasto nie przypaliło się, powinniśmy odpowiednio przygotować formę do pieczenia, zabezpieczając ją tłuszczem. Wystarczy nieduża porcja margaryny lub masła, którą wysmarujemy blachę, aby po upieczeniu ciasto łatwo odchodziło od powierzchni formy i nie rozpadało się. Dodatkowo możemy zabezpieczyć formę papierem do pieczenia.

Zrób domową polewę do ciasta

Świąteczna kuchnia obfituje w nasycone kwasy tłuszczowe (tłuszcze zwierzęce), a zgodnie z rekomendacjami żywieniowymi powinniśmy starać się, tam gdzie to możliwe, zastępować je tłuszczami nienasyconymi, w tym w szczególności tłuszczami z omega-3 i 6, które korzystnie wpływają na stosunek „złego” i „dobrego” cholesterolu względem siebie, zmniejszając tym samym ryzyko miażdżycy i chorób serca. Przy świątecznych wypiekach, możemy zastosować taką zmianę przygotowując polewy do ciast. Domowa polewa do ciasta na bazie margaryny, dzięki zawartości tłuszczów roślinnych bogatych w omegi  będzie lżejsza, zdrowsza i jednocześnie tak samo smaczna, jak tak przygotowana na maśle.

Zamarynuj mięso przed pieczeniem lub smażeniem

Marynaty na bazie rafinowanych olejów roślinnych (rzepakowego, słonecznikowego czy oliwy z oliwek) pozwolą zamknąć smak w mięsie i zachować jego soczystość. Mamy wiele wariantów – do oleju czy oliwy możemy dodać miodu, sosu sojowego, przypraw czy musztardy.

Zrób glazurę

Jeśli nie masz czasu na marynowanie mięsa możesz przygotować glazurę, która w trakcie pieczenia czy smażenia zapobiegnie wysychaniu mięsa, a dodatkowo doda mu smaku. Najlepszym tłuszczem do przygotowania glazury będzie rafinowany olej lub oliwa, ponieważ są to tłuszcze, które mogą być używane w wysokich temperaturach ze względu na wysoki punkt dymienia. Wystarczy, że zmieszasz je z przyprawami, zgniecionym czosnkiem czy odrobiną octu balsamicznego lub miodu i nasmarujesz mięso przed pieczeniem lub smażeniem.

Przygotuj kremowy sos

Smak i aromat pieczonych mięs podkreśli aksamitny sos, przygotowany na bazie naturalnych składników i przypraw. Jeśli chcemy by był gładki i lekki, dobrym pomysłem będzie dodanie do niego łyżki wysokiej jakości miękkiej margaryny lub masła.

Usmaż wigilijnego karpia

Smażone ryby w tym tradycyjny karp, to jedne z najważniejszych dań na wigilijnym stole. Ryby, szczególnie te morskie, same w sobie są źródłem cennych kwasów tłuszczowych omega-3, więc nie powinniśmy ich sobie żałować. Smażąc rybę, należy pamiętać, o wyborze tłuszczów z wysokim punktem dymienia, aby uniknąć powstawania niekorzystnych dla zdrowia związków – najlepiej sprawdzą się rafinowane oleje roślinne bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe – oliwa z oliwek czy olej rzepakowy, ponieważ łączą wysoki punkt dymienia z dużą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wysoki punkt dymienia mają także olej kokosowy, smalec czy masło klarowane, jednak z uwagi na to, że są to tłuszcze nasycone, mogą wpływać niekorzystnie na poziom cholesterolu całkowitego i „złego” cholesterolu LDL w surowicy krwi.[1]

Zrób śledzie w oleju

Śledzie w oleju to klasyczne danie, możliwe do przygotowania w wielu wariantach. Podane z siekaną cebulą  i przyprawami, stanowią tradycyjną potrawę na wigilijnym stole. Możemy przygotować je także z użyciem oleju lnianego, zawierającego aż 50% kwasów tłuszczowych omega-3. Jeżeli nie lubimy charakterystycznego smaku oleju lnianego, możemy wybrać olej rzepakowy lub oliwę z oliwek.

Przygotuj świąteczne jabłka

Tłuszcze w świątecznej kuchni mogą przydać się nie tylko w tradycyjnym zastosowaniu. Jeżeli chcesz przygotować apetyczną dekorację stołu, możesz użyć np. kilku kropel oleju do wypolerowania jabłek, aby pięknie się błyszczały.

… a na koniec przygotowań zrelaksuj się z domową maseczką

Po świątecznym szaleństwie przygotowań warto znaleźć także czas siebie. Dobrą metodą na chwilę relaksu będzie maseczka z dodatkiem zdrowego tłuszczu  – awokado. Ten owoc jest niezwykle bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe omega- 9 i witaminę E, nazywaną witaminą młodości. Jedno rozgniecione avocado, połączone z łyżką stołową miodu, pozostawione na skórze na 10-15 minut, sprawi, że stanie się bardziej nawilżona i odżywiona. Można połączyć je też z zieloną herbatą, ogórkiem, kakao czy bananem. Przed nałożeniem maseczki warto wykonać naturalny peeling z fusów

[1] http://www.eufic.org/article/pl/artid/Blizsze-spojrzenie-tluszcze-nasycone/