Święta tuż tuż, pora więc na świąteczne ciasta! Tradycyjne bożonarodzeniowe wypieki to pierniki, makowce i ciasta pełne bakalii. W czasie świąt chętnie sięgamy również po inne smakołyki: serniki, ciasta z masą kremową, ciasta bez pieczenia i desery.

Wszystkie te smakołyki obfitują w tłuszcze, które pełnią w nich istotną rolę związaną z kształtowaniem smaku i konsystencji. Warto zwrócić uwagę także na ich walory odżywcze.

Tłuszcz a konsystencja ciasta

Tłuszcze dodajemy bezpośrednio do masy ciast, kremów i smarujemy nimi formy piekarnicze. W ten sposób poprawiamy walory smakowe i zapachowe wypieków.

Tłuszcze nadają ciastu odpowiednią konsystencję, kruchość, zwilżają, zmniejszają lepkość i pozwalają zachować mu świeżość na dłużej. Na zimno poprawiają konsystencję wypieków i je uelastyczniają, a po pieczeniu spajają pozostałe składniki ciasta takie jak mąka i cukier.

Jak wybrać odpowiedni tłuszcz?

Wybór odpowiedniego tłuszczu do pieczenia zależy od konsystencji i rodzaju ciasta:

  • Płynne oleje jak np. olej rzepakowy – ułatwiają wyrabianie i porcjowanie ciasta i poprawiają jego elastyczność, dlatego to częsty dodatek do ciast drożdżowych czy biszkoptowych.
  • Wysokiej jakości margaryny i masła – wykorzystywane do pieczenia ciast kruchych i francuskich, zapewniając im odpowiednią plastyczność. W formie sklarowanej można je wykorzystywać także w przypadku wspomnianych wcześniej biszkoptów czy ciast drożdżowych. Idealne nadają się także do kremów i serników.

Poza funkcjami smakowymi i estetycznymi w wyborze tłuszczu do pieczenia warto zwrócić uwagę również na jego walory zdrowotne. Wązny jest skład czy punkt dymienia. Zbyt niska temperatura spalania (dymienia) tłuszczu, którego użyjemy może źle wpłynąć na smak ciasta i jego wartość odżywczą.

Jakie tłuszcze do smażenia i pieczenia? Więcej [tutaj]

Świąteczne ciasta na bożonarodzeniowym stole

Bożonarodzeniowe menu, tak jak cała Polska dieta obfituje, w tłuszcze. Na szczęście jak wynika z analiz IŻŻ spożywamy coraz mniej tłuszczów nasyconych, na korzyść nienasyconych. Tłuszcze nienasycone są korzystniejsze dla zdrowia, szczególnie pod kątem schorzeń sercowo-naczyniowych.  

Na stole w czasie tych Świąt nie brakuje ryb, które są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. O dostarczenie odpowiednich nienasyconych kwasów tłuszczowych można zadbać także na poziomie wypieków, zastępując wykorzystywane do pieczenia tłuszcze nasycone, takie jak masło  czy smalec, tłuszczami nienasyconymi.

Kwasy nienasycone i ich źródła

Bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są bardziej odporne na wysokie temperatury, są oleje rafinowane i powstające na ich bazie wysokiej jakości margaryny. Ponadto są one naturalnym źródłem witaminy E, jak również wzbogacone są o witaminy A i D.

Na margarynę powinny postawić szczególnie osoby, które dbają o linię lub mają podwyższony poziom cholesterolu. Warto wiedzieć, że obecnie niemalże wszystkie margaryny – również te do pieczenia – produkowane są w oparciu o recepturę „beztransową”.