Awokado to owoc naturalnie występujący w tropikalnych rejonach Ameryki Południowej i Środkowej. Ze względu na swoją chropowatą, zieloną skórę określany jest niekiedy jako gruszka aligatora.

W Polsce nazywany jest też smaczliwką. Nieprzypadkowo, gdyż ten owoc jest nie tylko smaczny, ale także pełen zdrowych tłuszczów, wspomagających prawidłową pracę całego organizmu.

Dobry tłuszcz w trakcie diety

W przeciwieństwie do większości popularnych owoców, w awokado mało jest cukrów prostych. Jest ono natomiast bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-9), które regulują stężenie „złego cholesterolu” LDL, podwyższając jednoczenie stężenie „dobrego” cholesterolu HDL. Mają one korzystny wpływ na proporcje n-3 do n-6 w organizmie człowieka.

Zawartość omega-9 w awokado sięga średnio 20-30%. Zawiera też dobrą proporcję nienasyconych kwasów tłuszczowych omega -3 i omega-6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Ile ma kalorii?

Wysoka zawartość tłuszczu w oznacza jednocześnie wysoką kaloryczność tego owocu:

100 g awokado to 160 kcal

…czyli przeciętnie jeden owoc to 400 kcal.

Pełnia zdrowia w jednym owocu

Tłuszcze z których znane jest awokado, mają pozytywny wpływ na wiele funkcji organizmu. Kwasy omega-3 i kwas oleinowy przyjmowane w połączeniu z potasem skutecznie wspomagają utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi.

Beta – sitosterol znajdujący się w jednonienasyconych tłuszczach pozwala obniżać poziom „złego” cholesterolu LDL i triglicerydów. Pozwala również utrzymywać prawidłowy poziom „dobrego cholesterolu” HDL. Oznacza to, że wspominany owoc będzie też dobrym wyborem dla osób chorujących na miażdżycę.

Kwas oleinowy oprócz utrzymywania prawidłowych poziomów cholesterolu, ma także działanie przeciwnowotworowe. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe wykazują działanie zapobiegające lub odwracające odporność insulinową, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy II typu. Kwasy omega-3 mogą chronić przed chorobą Alzheimera.

awokado

Idealne w ciąży?

Ze względu na zawartość kwasu foliowego, do swojej diety awokado powinny włączać także kobiety w ciąży. Oprócz tłuszczów owoc ten zawiera także duże ilości witaminy E nazywanej witaminą młodości.

Inne ważne składniki odżywcze to:

  • witaminy A,
  • witaminy B1 i B2
  • witaminy C, PP, K, H
  • kwas pantotenowy.

Oprócz witamin E i C, w awokado znajduje się także cenny antyoksydant – glutation.

Znajdziemy w nim również substancje mineralne:

  • potas,
  • fosfor
  • wapń.

Znajduje się w nim również dużo błonnika, który m.in. pomaga zachować zdrowie układu pokarmowego i utrzymywać stały poziom cukru we krwi.

Awokado na talerzu

Zgodnie z rekomendacjami wiodących instytucji wyznaczających standardy żywieniowe, w zbilansowanej diecie tłuszcze nienasycone powinny dominować nad nasyconymi.

Dobrym nawykiem, który pomoże zwiększyć ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie jest np. stosowanie pasty guacamole do smarowania pieczywa. Podobnie jak wysokiej jakości margaryn, czy olejów i oliwy w diecie śródziemnomorskiej.

Poza tym można używać go także na inne sposoby – dodając do sałatek, zup, mięs czy krojąc w plasterki na kanapkę.

 

Źródła: