Dobrze przyrządzona marynata ma spełnić określone zadanie, zachować walory smakowe mięsa, napełnić je aromatem przypraw, zapobiec przed wysuszeniem podczas obróbki termicznej lub sprawić, aby mięso odpowiednio „skruszało”. Choć, w zależności od założonego celu i pożądanego smaku mięsa, istnieją różne przepisy na „marynatę idealną”, zawierające musztardę, ocet, przecier pomidorowy, czy jogurt, bazę większości stanowią oleje. Są one bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Marynata na bazie oleju, poza tym, że pozwoli poprawić i zachować odpowiedni aromat potrawy, doda jej także walorów odżywczych.

 

Tłuszcze to podstawa marynaty

Marynata na bazie oleju i ziół, to jeden z najstarszych sposobów konserwowania żywności.  Tłuszcz pełni istotną rolę – zapobiega utracie wilgoci, sprawia np. że mięso staje się bardziej soczyste. Zamarynowana potrawa, podczas obróbki cieplnej nie traci także istotnych składników odżywczych.

Do przyrządzenia marynat używa się różnego rodzaju olejów i oliw. Na przykład:

Do przyrządzenia marynaty do mięsa można także użyć wysokiej jakości miękkiej margaryny czy masła.

Marynować na bazie olejów można nie tylko mięsa, ale także ryby i warzywa.

 

Jak wybrać olej do marynaty?

Wybierając olej do marynaty warto kierować się zawartością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT, w tym przede wszystkim omega-3, których Polacy spożywają zbyt mało.

Ich źródłem są przede wszystkim ryby, ale warto jest włączać do diety także inne produkty, będące źródłem omega-3 np. oleje, wysokiej jakości miękkie margaryny, orzechy i nasiona.

marynata

 

Należy zwrócić też uwagę na to, czy potrawa którą będziemy marynować zostanie poddana obróbce na ciepło, czy tylko na zimno. Warto przy tym pamiętać, że do obróbki termicznej korzystniejsze są oleje rafinowane, a do dań na zimno – oleje nierafinowane.

Jednym z najkorzystniejszych olejów pod kątem kwasów NNKT i stosunku omega-3 do omega-6, jest olej rzepakowy.  Zawiera on także cenny kwas oleinowy – omega-9.

Więcej na temat nienasyconych kwasów tłuszczowych omega znajdziesz tutaj

Marynata – o tym pamiętaj!

Jeśli marynujesz ryby wybieraj oleje, które zawierają jak najmniej kwasów omega-6. Zawarte w mięsie ryb kwasy omega-3 konkurują z omegą-6. Dlatego ważne jest, aby unikać nadmiaru tych kwasów w marynacie.

Do ryb użyj oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek a do śledzi i past na zimno – oleju lnianego.