Tłuszcze rybie czyli tłuszcze uzyskiwane z ryb morskich mają zastosowanie w profilaktyce i leczeniu wielu chorób. Dostępna diagnostyka pozwala między innymi na wykazanie wpływu zawartych w nich związków na układ odpornościowy, nerwowy czy układ krążenia.

W najnowszych badaniach naukowych wykazano powiązanie kwasów tłuszczowych pochodzenia morskiego m.in. z korzystnymi zmianami niektórych parametrów odporności oraz obniżeniem markerów stanu zapalnego.

Dodatkowo tłuszcze rybie działają profilaktycznie również na choroby układu krążenia, niektóre schorzenia neurologiczne czy zmiany nowotworowe.

W jakie substancje odżywcze bogate są tłuszcze rybie?

Tłuste ryby morskie są szczególnie zalecane ze względu na zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 dostarczających dwóch bardzo ważnych kwasów tłuszczowych – eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA). Organizm ludzki nie jest w stanie sam ich wytworzyć, wobec czego muszą być one dostarczane wraz z pożywieniem.

Kwasy Omega-3

Kwasy omega-3 istotnie wpływają na pracę układu sercowo-naczyniowego. Regulując gospodarkę lipidową organizmu i stężenie lipoprotein cholesterolu w osoczu oraz obniżając stężenie trójglicerydów we krwi. Ponadto biorą  czynny udział w rozwoju układu nerwowego i zmysłu wzroku, a także w regulacji pracy układu odpornościowego.

Kwas DHA

Kwas DHA z kolei stanowi jeden z głównych składników budulcowych mózgu i siatkówki oka. Jego niedobór może zmniejszać stężenie serotoniny w ustroju i sprzyjać występowaniu chorób takich jak ADHD, alzheimer czy depresja.

Pozostałe substancje

Poza kwasami omega-3, mięso rybie zawiera również łatwostrawne i pełnowartościowe białko posiadające wszystkie aminokwasy egzogenne. Aminokwasy te są niezbędne są do zapewnienia prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Kwasy te – podobnie jak kwasy omega-3 – muszą być dostarczane za pomocą zdrowo zbilansowanej diety.

Wymieniając prozdrowotne właściwości ryb nie można także pominąć składników mineralnych takich jak: jod, żelazo, magnez, fosfor i potas oraz witamin A, D i E.

Tłuszcze rybie - składniki

Komu szczególnie zalecane jest spożywanie tłuszczów rybich?

Ze względu na walory zdrowotne tłuszczy rybich dietetycy zalecają spożywanie od 2-3 porcji ryb tygodniowo. Kwas DHA zawarty w tłuszczach rybich jest szczególnie ważny w okresie ciąży. Nie tylko on wpływa pozytywnie na stan zdrowia przyszłej mamy, lecz odpowiada także za prawidłowy rozwój płodu.

Dostarczanie odpowiedniej ilości kwasu DHA w czasie ciąży może przyczyniać się do obniżenia ryzyka wystąpienia powikłań ciążowych takich jak m.in. stan przedrzucawkowy, odklejenie się łożyska czy przedwczesny poród.

Kwasy omega-3 pełnią również niezastąpioną rolę w rozwoju układu nerwowego, mózgu. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie i rozwoju narządów zmysłu u dzieci, które mogą rozpocząć jedzenie ryb od  7 miesiąca życia. Ryby, ze względu na ich niską kaloryczność, zalecane są także osobom otyłym, bądź dbającym o zachowanie szczupłej sylwetki.

Na co należy zwrócić uwagę?

Spożywanie ryb morskich związane jest także z zagrożeniami. W niektórych z nich mogą bowiem kumulować się szkodliwe substancje, takie jak m.in. metale ciężkie (rtęć, ołów), dioksyny oraz lecznicze środki weterynaryjne, wynikające z zanieczyszczonego środowiska naturalnego.

W dobrej jakości rybach z pewnego źródła, stężenia tych substancji są jednak bardzo niskie. Przy zachowaniu ich spożywania na zalecanym poziomie, nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie.

Dla osób szczególnie wrażliwych, bądź którym smak ryb po prostu nie odpowiada, alternatywę mogą stanowić margaryny funkcjonalne z dodatkiem kwasów DHA oraz suplementacja tranem, które także uznawane są za jeden ze sposobów zapobiegania niedoborom spożycia NNKT.