Wrzesień to miesiąc kiedy na szkolnych korytarzach, po dwóch miesiącach przerwy, ponownie zaczynają rozbrzmiewać głosy dzieci oraz dźwięk dzwonka sygnalizującego rozpoczęcie upragnionej przerwy. To właśnie w jej trakcie dzieci mają czas na zjedzenie drugiego śniadania.

Jakie tłuszcze powinno ono zawierać, aby było jak najbardziej odżywcze i dopasowane do dziecięcych potrzeb?

tytul1

 

 

 

 

Zadbaj o wartościowe śniadanie dziecka

Wprowadzona w ubiegłym roku tzw. „ustawa sklepikowa” była skutkiem zwiększającej się co roku liczby dzieci z nadwagą w Polsce.

Obecnie szacuje się, że problem ten może dotyczyć nawet co piątego dziecka w wieku szkolnym. Jednakże to co dziecko zjada na drugie śniadanie, zależy w dużej mierze od tego co spakujemy do plecaka.

Aby chronić nasze dziecko przed możliwością kupowania wysokokalorycznych i niezdrowych produktów także poza szkołą, zamiast dawania mu przysłowiowych „drobnych”, powinniśmy przygotowywać dla niego pełnowartościowe drugie śniadanie.

Dostarczy mu ono nie tylko najważniejszych wartości odżywczych, ale także zaspokoi na dłużej uczucie głodu często prowadzące do podjadania.

 

tytul2

 

 

 

 

Jak dostarczyć dziecku energii?

Ważną rolę w żywieniu dziecka odgrywają tłuszcze, gdyż stanowią dla organizmu niezastąpione źródło energii, a także tworzą warstwę izolacyjną w tkance podskórnej, chroniąc przed utratą ciepła. Dieta dziecka w wieku 6-12 lat powinna dostarczać tego składnika odżywczego na poziomie 30 – 35% dziennego zapotrzebowania na energię.

Niewskazane dla dzieci jest zbyt wysokie spożycie tłuszczów nasyconych, znajdujących się w produktach takich jak tłuste przetwory mięsne, fast foody i słone oraz słodkie przekąski. Podnoszą one bowiem stężenie cholesterolu LDL we krwi, co w dorosłym życiu może skutkować większą podatnością na zachorowanie na choroby sercowo- naczyniowe takie jak np. miażdżyca.

Tłuszcze roślinne

Najbardziej rekomendowanymi dla dzieci tłuszczami są tłuszcze roślinne bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Kwasy te, podobnie jak witaminy, są konieczne do prawidłowego rozwoju i powinny być stale dostarczane z pożywieniem, gdyż organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie ich wytwarzać w odpowiedniej ilości.

Tłuszcze roślinne powinny stanowić większość tłuszczów spożywanych przez dziecko wraz z codzienną dietą ponieważ są one niezbędne do prawidłowego rozwoju całego organizmu – w tym zmysłu wzroku czy układu nerwowego, wytwarzania hormonów, przyswajania witamin A, D, E i K czy regulacji układu odpornościowego.

Szczególna rola Omega-3

Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają kwasy tłuszczowe omega-3 znajdujące się w olejach roślinnych czy rybach.

 

Pierwsze, jak i drugie śniadanie stanowi podstawę dla młodego, rozwijającego się jeszcze organizmu. Niestety, rodzice tłumacząc się brakiem czasu, często rezygnują z przygotowywania dzieciom do szkoły domowych śniadań, skazując je na kupowanie produktów gotowych. Skutkuje to tym, iż dzieci wybierają przekąski zamiast pełnowartościowych posiłków, a przez to spożywają najbardziej szkodliwe dla naszego organizmu tłuszcze trans w ilościach znacząco przekraczających normy żywieniowe.

Tymczasem, aby przygotować pełnowartościowe drugie śniadanie często wystarczy 5 minut. Może to być kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z warzywami i serem bądź chudym mięsem posmarowana masłem lub też wysokiej jakości margaryną zawierającą kwasy omega-3 bądź DHA, czy sałatka warzywna, do której dodamy nasiona czy orzechy i sos z oliwy bądź oleju rzepakowego.

Ważne jest, aby w diecie dziecka regularnie pojawiały się też ryby, ponieważ stanowią bogate źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które przyczyniają się do rozwoju układu nerwowego i zmysłu wzroku u dzieci – komentuje mgr Ewa Kurowska, dietetyk, ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”.  

 

ramka