Masło czy margaryna – czy smak ma znaczenie?
50% Polaków deklaruje, że przy wyborze produktu do smarowania pieczywa kieruje się smakiem, co trzecia osoba bazuje w tej kwestii na własnych przekonaniach. Z tego powodu w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” podjęliśmy wyzwanie – w formie blind-testu sprawdziliśmy, czy Polacy rzeczywiście rozróżniają smak masła i margaryny?
Zwolennicy obu produktów zostali poddani eksperymentowi, podczas którego każdy z nich otrzymał do spróbowania dwie identyczne kanapki. Jedyną różnicą było to, że jedna z nich została posmarowana margaryną, a druga masłem. Okazało się, że deklarowane przez wiele osób preferencje smakowe w wyborze masła i margaryny są mitem:
Aż 85% osób spontanicznie, nie zauważyło między nimi żadnej różnicy (między masłem a margaryną). Blisko 10% wskazało na różnicę faktycznie nie istniejącą (np. inne pieczywo)
Czy spontanicznie konsumenci zauważyli różnicę?
85,4% – Spontanicznie NIE zauważyli różnicy
9,8% – Spontanicznie zauważyli różnicę, ale nie potrafili jej zdefiniować
4,9% – Spontanicznie zauważyli różnicę w smarowidle: MASŁO/MARGARYNA
Źródło: Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii “Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% – mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.
Tylko 5% osób wskazało na tym etapie badania, na odmienność w smarowidle.
Co więcej, po wyraźnej sugestii, że kanapki różnią się, nadal tylko niewielki odsetek – 7,3% osób zwróciło uwagę na produkt, którym posmarowane zostały kanapki.
Źródło: Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii “Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% – mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.
Smak czy zdrowie?
Kluczową rolę w wyborze tłuszczów i produktów do smarowania pieczywa, powinny odgrywać walory zdrowotne i potrzeby fizjologiczne człowieka. Blind test potwierdził, że Polacy w większości nie rozróżniają smaku masła i margaryny, dlatego nie powinien on utrudniać tych wyborów.
Oba produkty mają swoje niewątpliwe walory zdrowotne i to one z punktu widzenia żywieniowców są najważniejsze – dodaje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, dietetyk mgr Ewa Kurowska.
Zebrane wyniki zostały uzupełnione o badanie fokusowe – postanowiliśmy dopytać Polaków o ich wyobrażenie na temat tłuszczów w tym masła i margaryny. Wyniki pozwoliły opracować wizerunek obu produktów, który tkwi w głowie Polaków:
Jak postrzegamy margarynę, a jak masło?
Margaryna | Masło | |
Wizerunek racjonalny:
Wizerunek emocjonalny:
| Wizerunek racjonalny:
Wizerunek emocjonalny:
|
*Głównie w grupie zwolenników masła w wąskim kontekście leczenia problemów z cholesterolem, który kojarzony jest z osobami w podeszłym wieku.
Uczestników badania fokusowego zapytaliśmy także o znajomość faktów i mitów na temat produktów do smarowania pieczywa. Wyniki potwierdziły funkcjonujące w społeczeństwie błędne przekonania na temat masła i margaryny i brak znajomości niektórych podstawowych zagadnień dotyczących tłuszczu w diecie.
Czy Polacy są smakoszami?
Raport z wyników badania jest dostępny tutaj: Raport z badania blind test

