50% Polaków deklaruje, że przy wyborze produktu do smarowania pieczywa kieruje się smakiem, co trzecia osoba bazuje w tej kwestii na własnych przekonaniach[1]. Z tego powodu w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” podjęliśmy wyzwanie – w formie blind-testu[2] sprawdziliśmy, czy Polacy rzeczywiście rozróżniają smak masła i margaryny?

Zwolennicy obu produktów zostali poddani eksperymentowi, podczas którego każdy z nich otrzymał do spróbowania dwie identyczne kanapki. Jedyną różnicą było to, że jedna z nich została posmarowana margaryną, a druga masłem. Okazało się, że deklarowane przez wiele osób preferencje smakowe w wyborze masła i margaryny są mitem:

różnica między masłem a margaryną

 

85% osób spontanicznie, nie zauważyło między nimi żadnej różnicy (między masłem a margaryną). Blisko 10% wskazało na różnicę faktycznie nie istniejącą (np. inne pieczywo)

 

blind test 1-2

Czy spontanicznie konsumenci zauważyli różnicę?

85,4% – Spontanicznie NIE zauważyli różnicy

9,8% – Spontanicznie zauważyli różnicę, ale nie potrafili jej zdefiniować

4,9% – Spontanicznie zauważyli różnicę w smarowidle: MASŁO/MARGARYNA

 

Źródło: Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% – mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.

 

masło czy margaryna

 

Tylko 5% osób wskazało na tym etapie badania, na odmienność w smarowidle.

 

czym smarować

 

Co więcej, po wyraźnej sugestii, że kanapki różnią się, nadal tylko niewielki odsetek – 7,3% osób zwróciło uwagę na produkt, którym posmarowane zostały kanapki.

 

Źródło: Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% – mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.

Smak czy zdrowie?

Kluczową rolę w wyborze tłuszczów i produktów do smarowania pieczywa, powinny odgrywać  walory zdrowotne i potrzeby fizjologiczne człowieka. Blind test potwierdził, że Polacy w większości nie rozróżniają smaku masła i margaryny, dlatego nie powinien on utrudniać tych wyborów.

Oba produkty mają swoje niewątpliwe walory zdrowotne i to one z punktu widzenia żywieniowców są najważniejsze – dodaje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, dietetyk mgr Ewa Kurowska.

Zebrane wyniki zostały uzupełnione o badanie fokusowe[4] – postanowiliśmy dopytać Polaków o ich wyobrażenie na temat tłuszczów w tym masła i margaryny. Wyniki pozwoliły opracować wizerunek obu produktów, który tkwi w głowie Polaków:

blind test 1-1

Jak postrzegamy margarynę, a jak masło?

Margaryna Masło
Wizerunek racjonalny:

  • Pochodzenie roślinne / Tłuszcze nienasycone
  • Lepsza smarowność
  • Wartościowy skład / Produkt przetworzony

Wizerunek emocjonalny:

  • Nowoczesność / Dla seniorów*
  • Otwartość / Spontaniczność
  • Dynamiczność
 Wizerunek racjonalny:

  • Pochodzenie zwierzęce / Tłuszcze nasycone
  • Gorsza smarowność
  • Prostota składu / Naturalność

Wizerunek emocjonalny:

  • Klasyka / Tradycja
  • Stabilność / Stonowanie
  • Spokój

*Głównie w grupie zwolenników masła w wąskim kontekście leczenia problemów z cholesterolem, który kojarzony jest z osobami w podeszłym wieku.

 

Uczestników badania fokusowego zapytaliśmy także o znajomość faktów i mitów na temat produktów do smarowania pieczywa. Wyniki potwierdziły funkcjonujące w społeczeństwie błędne przekonania na temat masła i margaryny i brak znajomości niektórych podstawowych zagadnień dotyczących tłuszczu w diecie.

Czy Polacy są smakoszami?

Raport z wyników badania jest dostępny tutaj: Raport z badania blind test

 

[1] Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% – mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.

[2] Blind test – badanie polegające na testowaniu przez respondentów tej samej grupy produktów bez ujawniania marki i wskazywania na wyraźne różnice. Jego celem jest sprawdzenie preferencji respondentów odnośnie badanych produktów, np. upodobań smakowych.

[3] Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% – mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.

[4] Badanie fokusowe – zogniskowane wywiady grupowe – jedna z metod badań jakościowych, polegająca na grupowej dyskusji z udziałem od 6 do 12 osób, którą prowadzi moderator. Stosowana do określenia zachowań i zwyczajów konsumentów.