Okazjonalne grillowanie może być smaczne i zdrowe. Warto przy tym przestrzegać kilku zasad, które pozwolą zachować walory zdrowotne wrzucanych na ruszt potraw:

grill

Czy można zdrowo grillować?

Okazjonalne grillowanie może być smaczne i zdrowe. Warto przy tym przestrzegać sześciu zasad, które pozwolą zachować walory zdrowotne wrzucanych na ruszt potraw.

1. Wybieraj produkty o mniejsze zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych

Mięso z grilla jest mniej kaloryczne od smażonego, bo zawarty w nim tłuszcz wytapia się pod wpływem wysokiej temperatury. Należy pamiętać, że jest ono jednocześnie źródłem mniej zdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych w diecie.

Zatem zamiast kiełbaski czy karkówki warto zdecydować się na mięso o mniejszej zawartości tłuszczów np. kurczaka, indyka lub chudą wołowinę.

2. Grilluj ryby

Są one bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, pozytywnie wpływają na stosunek „złego” i „dobrego” cholesterolu, zmniejszając tym samym ryzyko miażdżycy i chorób serca. Zdrowym dodatkiem mogą być także warzywa, marynowane w olejach o wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

3. Zadbaj o nienasycone kwasy tłuszczowe

Jeśli chcesz zadbać o profil nienasyconych kwasów tłuszczowych na grillu, dobrym wyborem będą wspomniane wyżej ryby. Możesz także inaczej przyrządzić popularne na grillu grzanki czosnkowo-ziołowe. Przyrządzane z masłem są bogate w niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe. dlatego warto zastąpić je wysokiej jakości margaryną.

Jest ona bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, po dodaniu ziół oraz czosnku będzie nie tylko smaczną, ale i zdrową alternatywą dla maślanych grzanek.

4. Zwracaj uwagę na skład produktów

Kiełbasa i karkówka, to własnie te produkty można znaleźć najczęściej na polskim grillu. Jeśli decydujemy się na ich grillowanie, wybierzmy te które nie zawierają konserwantów i barwników, które pod wpływem temperatury będą wydzielać substancje szkodliwe dla zdrowia.

Zdrowszym wyborem od gotowych produktów będą mięsa świeże od sprawdzonych dostawców.

5. Korzystaj z marynat na bazie olejów

Marynata na bazie oleju i soku z cytryny pozwoli zachować walory smakowe mięsa. Pamiętaj jednak, aby do przygotowania marynat, tak samo jak do smażenia wybierać oleje rafinowane o wysokim punkcie dymienia. Na przykład olej rzepakowy – poza tym, że odznacza się wysokim punktem dymienia, zachowuje jednocześnie wysoką zawartość zdrowych kwasów jednonienasyconych (oleinowego).

6. Nie wrzucaj bezpośrednio na ruszt

Wyciekający na rozżarzone węgle tłuszcz, może wytwarzać szkodliwe substancje rakotwórcze, węglowodory aromatyczne, nadtlenki lipidowe i wolne rodniki.

Z tego powodu warto grillować na aluminiowych tackach lub folii ułożonej w taki sposób, aby nadmiar wyciekającego tłuszczu zbierał się w rowkach. Bezpośrednio na ruszcie można grillować tylko te potrawy, które wymagają krótkiej obróbki cieplnej – jak np. warzywa i ryby.

Smacznego!