Oliwa z oliwek dzięki popularyzacji diety śródziemnomorskiej już w latach 70. została okrzyknięta najzdrowszym tłuszczem. Niegdyś była dość drogim i luksusowym dobrem,  dziś możemy bez problemu dostać ją w każdym sklepie. Krąży wiele mitów na temat tego, jaką oliwę kupować i w jaki sposób używać jej w kuchni – postaramy się rozwiać kilka z nich.

Czym jest ta sławna oliwa? Pozyskuje się ją z owoców drzew zwanych oliwką lub drzewem oliwnym (Olea L.). Jest to rodzaj drzewa należący do rodziny oliwkowatych. Jego uprawa została rozpowszechniona w basenie Morza Śródziemnego przez Fenicjan. Jako surowiec wykorzystuje się nie tylko oliwki – również np. liście służą jako surowiec zielarski.

Wyróżniamy kilka rodzajów oliw:

Oliwa extra virgin – to naturalny, 100% sok z oliwki, który powstał w wyniku procesu mechanicznego tłoczenia całych oliwek. Jest oliwą najwyższej jakości, nie została poddana żadnym procesom chemicznym. Oliwa, którą można określić jako extra virgin to taka, której kwasowość nie jest większa niż 0,8%. O poziomie kwasowości decyduje: metoda zbioru oliwki, jej jakość (świeżość oraz szybkość przetworzenia od chwili zebrania. Im niższa kwasowość tym lepiej, bo oliwa jest bogatsza w naturalne antyoksydanty oraz witaminy. Aby dana oliwa mogła  być sklasyfikowana jako extra virgin musi uzyskać w ocenie organoleptycznej  przynajmniej 6,5 punktów na 9-cio stopniowej skali.

Z kolei oliwa sklasyfikowana jako virgin to oliwa, której wolna kwasowość wyrażona w kwasie oleinowym nie jest większa niż 2%. Oliwy typu virgin zwykle są oliwami mniej aromatycznymi niż extra virgin.

Oliwa z oliwek – to miks oliwy rafinowanej (oczyszczonej) z domieszką oliwy virgin. Oliwa ta otrzymywana jest w procesie rafinacji z tzw. Oliwy Lampante, która nie nadaje się do konsumpcji bez rafinacji. W jej wyniku oliwa traci smak, kolor i zapach i staje się zupełnie neutralna, pozbawia się ją również substancji zanieczyszczających, które uniemożliwiają jej spożycie przed rafinacją. W celu nadania jej walorów smakowych i zapachowych dodaje się do niej niewielką ilość oliwy typu virgin. Już po dodaniu 1% naturalnej oliwy virgin można ją nazwać oliwą z oliwek.

Oliwa z wytłoczyn oliwek (tzw. “aceite de orujo” lub “sansa”, “pomace”) – to oliwa najniższej jakości, otrzymana przy użyciu substancji chemicznych z masy pozostałej z tłoczenia oliwy tzw. wytłoczyn. Masa ta zawiera niewielką ilość oliwy, którą uzyskuje się za pomocą rozpuszczalnika. Wytłoki to pozostałości nasion, owoców, warzyw po wyciśnięciu soku/oleju.

Sprawdź, jak wybrać dobrą oliwę?