Powszechnie uważa się, że tłuszcze stanowią składnik niekorzystnie wpływający na nasze zdrowie. Wymienia się je jako główny czynnik sprzyjający rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych, takich jak miażdżyca czy nadciśnienie oraz otyłość. Tymczasem warto pamiętać, że tłuszcze (w tym również tłuszcze zwierzęce) stanowią jeden z trzech głównych składników odżywczych, które trzeba dostarczać organizmowi w codziennym pożywieniu.

Tłuszcze – ograniczanie spożycia?

Ilość zalecanego spożycia tłuszczu zależy od wielu czynników, takich jak wiek, płeć czy aktywność fizyczna. Według zaleceń ekspertów spożycie tłuszczów powinno być ograniczone do 25-30% całkowitego zapotrzebowania energetycznego. Tłuszcze zwierzęce i roślinne pełnią wiele ważnych funkcji:

  • budują i zapewniają elastyczności błon komórkowych całego ciała;
  • chronią serce poprzez zapewnienie odpowiedniego stężenia i proporcji cholesterolu;
  • umożliwiają trawienie i wchłanianie witaminy D, A, E i K.

Dlatego tak ważne jest, aby szczególną wagę przykładać do ich jakości.

nienasycone kwasy tłuszczowe

Warto wiedzieć!

Najzdrowsze dla naszego zdrowia są niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Powinny być one dostarczane do naszego organizmu na poziomie 20-25% codziennego zapotrzebowania na energię.

Jest to szczególnie ważne ponieważ nasz organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wytwarzać. Najwięcej NNKT znajduje się w olejach roślinnych oraz w tłustych rybach morskich.

Czy tłuszcze zwierzęce warto spożywać w dużych ilościach?

Nasycone kwasy tłuszczowe, znajdujące się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego są uznawane ze szkodliwe dla naszego organizmu. Dzieje się tak ponieważ zjadamy ich znacznie więcej niż nasz organizm potrzebuje. Powoduje to niekorzystne skutki zdrowotne.

Powinny być one dostarczane organizmowi na poziomie nie więcej niż 10%. Głównie dlatego, że wpływają na zwiększenie syntezy cholesterolu LDL w wątrobie oraz działają pro-zakrzepowo.

Ich zbyt duża ilość w diecie może sprzyjać powstawaniu skrzepów w naczyniach krwionośnych. Ich działanie pro-zapalne może również wpływać na rozwój takich chorób cywilizacyjnych jak nowotwory, miażdżyca czy stany zapalne stawów.

Tłuszcze zwierzęce pochodzą zarówno z tkanki tłuszczowej i mięsa zwierząt, jak i z mleka. Stanowią bogate źródło energii oraz witamin takich jak A, D, E i K, a także zawierają kwas wakcenowy i linolenowy, wspomagające naturalne funkcje obronne organizmu.

Mimo to należy je spożywać w ograniczonych ilościach. Zwłaszcza osoby chcące kontrolować poziom swojego cholesterolu powinny przywiązywać szczególną wagę do ilości spożywanych przez siebie tłuszczów nasyconych.

Jest to spowodowane tym, że  poza wyżej wymienionymi korzystnymi składnikami, zawierają one również kwasy mirystynowy i palmitynowy, które są odpowiedzialne m.in. za podnoszenie stężenia frakcji lipoprotein LDL.

Warto też mieć na uwadze fakt, że organizm człowieka jest  w stanie samodzielnie wytworzyć potrzebną mu ilość kwasów nasyconych, a nasza codzienna dieta powinna je jedynie uzupełniać  – komentuje mgr Ewa Kurowska, dietetyk, ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”.

Optima Witamina D+K

Produkty w których znajdziesz tłuszcze zwierzęce

tłuszcze zwierzęce produkty

Produktami, których jeden z głównych składników stanowią tłuszcze zwierzęce i warto je ograniczyć są między innymi:

Podsumowanie
Tłuszcze zwierzęce – co na to dietetycy?
Tytuł
Tłuszcze zwierzęce – co na to dietetycy?
Autor
Wydawca
Poznaj się na tłuszczach
Logotyp