Chociaż wielu z nas może nie zdawać sobie z tego sprawy, tłuszcze pełnią bardzo ważną rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Odpowiedniej jakości tłuszcze roślinne oraz zawarte w nich kwasy omega dla dzieci stanowią bogate źródło energii, witamin oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego tak ważne jest aby tłuszcze w diecie dziecka były odpowiednio dobrane i zbilansowane.

Niezbędne tłuszcze w mleku matki

Niezbędne tłuszcze powinny być dostarczane wraz z dietą mamy już od poczęcia. Później niemowlę otrzymuje je wraz z mlekiem matki, bądź odpowiednio dobranym mlekiem modyfikowanym.

Właśnie dlatego tak ważne jest, aby w skład diety kobiety karmiącej wchodziły potrawy bogate w zdrowe tłuszcze, takie jak nienasycone kwasy tłuszczowe, znajdujące się w:

Ilość kwasów tłuszczowych zawartych w mleku matki odgrywa bowiem istotną rolę w rozwoju układu nerwowego oraz narządu wzroku dziecka.

 

Mleko kobiece może dostarczać niemowlęciu nawet 50% dziennej porcji energii właśnie z tłuszczów. Ilość ta jest jednak bardzo zmienna i zależy od etapu rozwoju dziecka.

Wysokie zapotrzebowanie na tłuszcze w pierwszej fazie rozwoju jest spowodowane między innymi faktem, że organizm dziecka rozwija się wtedy wyjątkowo intensywnie. Szczególny nacisk jest wówczas położony na rozwój narządów i układów wymagających dostarczania kwasów tłuszczowych. To właśnie wtedy rozbudowuje się układ nerwowy, praca mózgu nabiera tempa oraz wykształca się pełna ostrość wzroku.

Wszystkie te procesy pochłaniają duże ilości energii, dlatego pokarm dla niemowlęcia – czy to z piersi czy z mieszanki mleko zastępczej –  powinien być odpowiednio wysokokaloryczny.

U dzieci po 1 roku życia należy jednak zmniejszyć dawkę tłuszczów do ilości zalecanych dla ogółu populacji, czyli ok. 30-35% całodziennego zapotrzebowania na energię. – mówi ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, dietetyk Ewa Kurowska.

 

Tłuszcze w diecie a rozwój układu nerwowego

Tłuszcze nie tylko działają pozytywnie na rozwój układu nerwowego, ale także na pracę układu odpornościowego. Wpływają na tempo wzrostu oraz na tworzenie warstwy izolacyjnej w tkance podskórnej. Zabezpiecza ona organizm przez utratą ciepła i służy jako ochrona dla narządów wewnętrznych.

Tłuszcze pomagają w przyswajaniu przez organizm cennej witaminy D ale i witamin: A, E i K. Mają korzystne działanie we wczesnej profilaktyce chorób układu krążenia.

 

Dieta po pierwszym roku życia?

dieta dziecka po pierwszym roku życia

W jakie produkty wobec tego powinna być bogata dieta dziecka po pierwszym roku życia?

Olej rzepakowy

Zawiera kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci.

Oliwa z oliwek

Zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Wywierają one dobroczynne działanie na ludzki organizm. Możemy używać oliwy z oliwek do smażenia (oliwa rafinowana) lub podawania na zimno (oliwa ekstra virgin) w sałatkach i sosach.

Ryby morskie

Tłuste ryby morskie można wprowadzać do diety dziecka od 7 miesiąca życia. Ryby – ze względu na zawartość cennych kwasów z rodziny omega-3: EPA i DHA – są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Odgrywają również istotną rolę w rozwoju funkcji poznawczych i prawidłowym przebiegu procesu widzenia u dzieci.

Ryby zawierają cenną witaminę D, a także jod, wpływający na odpowiedni rozwój organizmu dziecka.