Większości witamin nasz organizm nie potrafi magazynować. Ich nadmiar wydalamy z moczem lub z potem. Jednak witaminy A, D, E i K (witaminy rozpuszczalne w tłuszczach) występują w produktach zawierających tłuszcz a do ich wchłaniania konieczna jest żółć.

Nie są one swobodnie wydalane przez nerki. Ich nadmiar odkłada się w tkance tłuszczowej i w wątrobie. Ma to swoje dobre strony – poza witaminą D rzadko spotykamy ich niedobory. Należy jednak pamiętać, że z tego samego powodu przesada z ich przyjmowaniem może skończyć się zatruciem.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Najlepsze oleje roślinnebogatym źródłem nie tylko niezbędnych kwasów tłuszczowych ale również „tłuszczolubnych” witamin – witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

 

 

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - witamina A

Witamina A

Witamin A bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu zmysłu wzroku. Jest ważnym komponentem w produkcji hormonów tarczycy i nadnerczy. Wpływa na stan zdrowia skóry oraz działa silnie przeciwutleniająco „wymiatając” wolne rodniki.

W przyrodzie możemy znaleźć czystą witaminę A gotową do „zużycia” przez organizm. Znajdziemy również jej prowitaminy – czyli formę z której organizm sam musi wytworzyć witaminę. Do prowitamin zaliczamy karotenoidy.

Znajdziemy je głównie w:

  • olejach (najwięcej w oleju rzepakowym),
  • czerwonych warzywach,
  • pomarańczowych owocach.

Należy pamiętać, że witaminę A w czystej postaci można przedawkować. Przyjmując prowitaminy (np. beta-karoten) organizm sam reguluje ile finalnie witaminy A wyprodukuje co zapobiega zatruciom tym składnikiem.

 

Witamina D

Witamina D

Witamina D obecnie jest bardzo „modną” witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. Głównie dzięki publikacji badań wykazujących, że w obecnym klimacie zdecydowana większość z nas cierpi na jej niedobory.

Naturalnie witaminę D powinniśmy wytwarzać sami poprzez umiarkowane wystawianie się na promieniowanie słoneczne. Niestety w związku z tym, że niezależnie od pory roku w ciągu dnia przebywamy w pomieszczeniach zamkniętych i stosujemy na co dzień filtry UV znacznie ograniczamy możliwości jej produkcji.

Witamina D poza znaną jej funkcją, jaką jest współpraca z wapniem przy budowie kości, ma też bardzo istotne znaczenie w regulowaniu pracy układu odpornościowego i układu nerwowego. Jej niedobór może prowadzić do zaburzeń nastroju a nawet to nieprawidłowości w produkcji hormonów.

Witaminę D w żywności znajdziemy w tłustych rybach, jajach czy serach – pamiętajmy też, że to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

 

Witamina E

Witamina E

Jest naczelnym antyoksydantem a jej spektrum działania jest ogromne.

Udowodniono, że poza działaniem przeciwstarzeniowym, witamina E ma silne działanie przeciwzapalne co jest niezwykle ważne w chorobach o tym podłożu – np. reumatoidalnym zapaleniu stawów czy łuszczycy.

Najlepszym jej źródłem w diecie będą oleje roślinne – np. olej słonecznikowy i olej rzepakowy. Rekomendowane są też orzechy i nasiona oraz warzywa i produkty z pełnego ziarna. Rzadko kiedy spotkamy jej niedobory ze względu na szerokie występowanie. Jednak jeżeli chorujemy nasz organizm zużywa tej witaminy znacznie więcej i może być konieczna suplementacja.

 

witamina K

Witamina K

Główną funkcją witaminy K jest regulacja krzepnięcia krwi. Wiedzą o tym pacjenci przyjmujący leki związane z krzepliwością. U nich spożycie witaminy K powinno być ściśle uregulowane.

Witaminę K znajdziemy w olejach roślinnych (najwięcej w winogronowym, rzepakowym i sojowym). Występuje w zielonych warzywach – jej obecność tam jest bezpośrednio związana z obecnością chlorofilu.

Niedobory zdarzają się bardzo rzadko ponieważ witamina K jest dość trwała i nie utlenia się tak szybko podczas przechowywania warzyw w porównaniu do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: witaminy A czy witaminy E.

 

Ocena artykułu przez czytelników

Tytuł: Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K
Data publikacji artykułu: 25-04-2016.

Oceny artykułu: 5.0/5 według 11 czytelników.

 

Podsumowanie
Tytuł
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K
Opis
Większości witamin nasz organizm nie potrafi magazynować. Ich nadmiar wydalamy z moczem lub z potem. Jednak witaminy A, D, E i K (witaminy rozpuszczalne w tłuszczach) występują w produktach zawierających tłuszcz a do ich wchłaniania konieczna jest żółć.
Autor
Wydawca
Poznaj się na tłuszczach
Logotyp