„Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi” – to stare powiedzenie, ale czy nadal aktualne? Od tego co zjemy rano na śniadanie, zależy jak będzie wyglądał nasz dzień. Ten pierwszy posiłek dostarczy energii do nauki i pracy oraz pobudzi metabolizm na resztę dnia.

Jak zatem skomponować dobre i pełnowartościowe śniadanie? Na to pytanie odpowiadamy wraz z ekspertem kampanii „Poznaj się na tłuszczach!”  mgr Ewą Kurowską, dietetykiem.

Dietetyczne śniadanie

Nie jest tajemnicą, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Niestety wielu z nas, z powodu braku czasu, zadowala się rano kubkiem kawy, w najlepszym przypadku zje słodki rogalik lub ciastko.

Taki poranny posiłek działa niekorzystnie na metabolizm i może prowadzić do wahań poziomu glukozy. Jak temu zapobiec? Wystarczy zjeść odpowiednio dobrane produkty, które dostarczą paliwa do naszego organizmu oraz uzupełnią niedobór witamin i składników mineralnych.

Poranny posiłek powinien zawierać wszystkie niezbędne substancje odżywcze, dlatego musi być urozmaicony i składać się z różnych produktów. Dobrze przygotowane śniadanie zapewni sytość przez wiele godzin i pozwoli zapobiec podjadaniu w pracy, które najczęściej kończy się dodatkowymi kilogramami i centymetrami w pasie.

Zdrowie na talerzu

Według badania opinii przeprowadzonego w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” prawie 57,2 proc. respondentów przyznało, że w codziennej diecie stara się przestrzegać podstawowych zasad zdrowego żywienia.[i]

Przygotowując śniadanie, powinniśmy zwracać uwagę na odpowiednie skomponowanie produktów spożywczych i stosować się do podstawowych zasad prawidłowego odżywiania. Dlaczego? Ponieważ od tego zależą zarówno wydolność organizmu, jak i samopoczucie człowieka.

Nasze menu powinno być bogate w:

  • węglowodany złożone, które zapewnia stałą dostawę energii do mózgu bez niekorzystnych „pików i spadków cukrowych”,
  • korzystne nienasycone tłuszcze, które są ważnym składnikiem energetycznym oraz substratem do produkcji wielu substancji czynnych w naszym organizmie,
  • a także  białko – które jest głównym budulcem organizmu.

Doskonałym pomysłem na śniadanie może być tradycyjna owsianka z dodatkiem suszonych lub świeżych owoców i posiekanych orzechów. Oprócz tego, że pysznie smakuje, zawiera także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Nasz organizm  nie potrafi wytwarzać, dlatego musimy dostarczać je do organizmu wraz z pożywieniem.

Lunch Box do pracy

Porządne śniadanie może być naprawdę pyszne i wcale nie musi być pracochłonne. Zestaw śniadaniowy można także bez problemu przygotować wieczorem. Doskonałym pomysłem jest przyszykowanie tzw. „Lunch Boxa” do pracy, czyli niewielkiego pudełka z posiłkiem na kolejny dzień.

Warto przygotować:

  • bułkę z ziarnami i pastą warzywną np. z bakłażana albo sałatkę z rukoli, suszonych pomidorów i mozzarelli skropioną olejem lnianym, który zawiera bardzo dużo kwasów wielonienasyconych z rodziny Omega – 3,
  • do tego możemy wziąć jabłko, pokrojoną w talarki marchewkę i orzechy, które szybko dostarczą nam energii,
  • do takiego zestawu dołączmy butelkę wody niegazowanej, która zadba o prawidłowe nawodnienie organizmu.

 

Najważniejsze jest regularne spożywanie optymalnie trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek w ciągu dnia. Niestety obecnie coraz rzadziej jemy w domu naprawdę pełnowartościowe pierwsze śniadanie, dlatego zadbajmy przynajmniej o to drugie. Popularne „Lunch Boxy” są zdecydowanie lepszym pomysłem od zatrzymywania się w przydrożnej restauracji na „szybką kawę i ciastko”. Słodycze oszukują głód na krótką metę, a później wręcz pobudzają nas do kontynuowania jedzenia bardziej słodkich posiłków. Zastrzyk energetyczny jest niezwykle ważny, ale nie powinien składać się
z przetworzonych „zapychaczy”. Polecam zatem chrupać zdrowe „przekąski” złożone m.in. z kolorowych sezonowych warzyw i owoców, orzechów czy migdałów
– dodaje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach!” mgr Ewa Kurowska, dietetyk.

 

Przypisy

[i] Ogólnopolskie badanie zrealizowane w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach”, przeprowadzone w dniach 8-16 września 2015 roku metodą wywiadów on-line (CAWI) przez agencję SW Research. Próba badawcza została dobrana w sposób losowy. Badaniem objęto osoby powyżej 25 roku życia. Łącznie zebrano 1000 wywiadów w grupie docelowej.

 

Podsumowanie
Śniadanie pod lupą dietetyka
Tytuł
Śniadanie pod lupą dietetyka
Autor
Wydawca
Poznaj się na tłuszczach
Logotyp