Tłuszcze roślinne to tłuszcze pozyskiwane z różnych części roślin, głównie nasion, owoców czy pestek. Stanowią bogate źródło witamin A i E oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. 

Tłuszcze roślinne

Tłuszcze roślinne wpływają korzystnie na zdrowie człowieka poprzez działanie profilaktyczne przeciw chorobom układu krążenia. Kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego dzięki swoim korzystnym właściwościom pomagają usprawniać krążenie. Zapobiegają powstawaniu zakrzepów i ograniczają rozwój blaszki miażdżycowej. Dzięki czemu obniżają ryzyko wystąpienia zawałów i udarów mózgu.

Nienasycone kwasy tłuszczowe, podobnie jak witaminy, są konieczne do prawidłowego rozwoju i  powinny być stale dostarczane z pożywieniem, gdyż organizm ludzki nie jest w stanie sam ich wytworzyć w odpowiedniej ilości.

Codzienna dieta a tłuszcz roślinny

Tłuszcze roślinne powinny stanowić większość tłuszczy spożywanych wraz z codzienną dietą. Są one niezbędne do prawidłowego rozwoju całego organizmu – w tym zmysłu wzroku czy układu nerwowego. Mają ważną rolę w wytwarzaniu hormonów, przyswajaniu witamin A, D, E i K, regulacji pracy układu odpornościowego oraz funkcjonowania układu krążenia.

Najlepszym źródłem tłuszczów roślinnych są rośliny oleiste:

  • rzepak i len,
  • oliwki,
  • orzechy i nasiona,
  • awokado.

Z kolei oleje takie jak olej kokosowy i olej palmowy, wbrew swojemu roślinnemu pochodzeniu, również zawierają znaczną ilość nasyconych kwasów tłuszczowych. To istotna informacja, gdyż tłuszcze nasycone, bez względu na swoje pochodzenie roślinne czy zwierzęce, wykazują tak samo negatywne działanie na nasz organizm.

Podstawowe składniki wybranych tłuszczów roślinnych


tłuszcze roślinne

Tłuszcze roślinne a zwierzęce

Tłuszcze zwierzęce pochodzą zarówno z tkanki tłuszczowej i mięsa zwierząt, jak i z mleka. Stanowią one bogate źródło energii oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K), a także cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze zwierzęce zbudowane są głównie z glicerolu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych (kwas stearynowy, palmitynowy, masłowy oraz mirystynowy).

Nadmiar tych kwasów w naszej diecie wpływa negatywnie na zdrowie. Sprzyja rozwojowi miażdżycy oraz chorób nowotworowych takich jak rak jelita grubego i prostaty.

Wpływ kwasów tłuszczowych

Negatywny wpływ kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego związany jest między innymi z faktem, iż kwasy mirystynowy i palmitynowy podnoszą stężenie cholesterolu LDL w surowicy krwi. Z kolei kwas stearynowy, zarówno jak  palmitynowy, wykazuje działanie prozakrzepowe, przez co jego zbyt duża ilość w diecie może powodować powstawanie skrzepów w naczyniach krwionośnych.

Tłuszcze zwierzęce posiadają jednak również korzystne dla człowieka związki takie jak kwas wakcenowy i linolenowy. Związki te wspomagają m.in. naturalne funkcje obronne organizmu. Należy jednak pamiętać by tłuszcze zwierzęce spożywać w ograniczonych ilościach.

składniki tłuszczów
 
 

Przypisy:

[1] Praca zbiorowa pod redakcją prof. Jana Gawęckiego, Prawda o tłuszczu, Instytut Danone, Fundacja Promocji Zdrowego Żywienia

[2] Ibidem